Business Model Canvas eksempel for musiktjenesten Spotify med gennemgang af de forskellige felter i virksomhedens forretningsmodel.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
Spotify’s forretningsmodel
I dette Business Model Canvas eksempel gennemgår vi forretningsmodellen for Spotify. Kort sagt er Spotify en musiktjeneste, hvor brugere betaler et månedligt beløb afhængig af antal kontoer, for adgang til ubegrænset musikstreaming. Spotify har også en gratis version, finanseret af reklamer – men fokuserer her på at omdanne de gratis brugere til betalende kunder, da reklameindtægterne kun udgør 10% af indtjeningen.
Spotify opstod som et alternativ til både ulovlig download og køb af enkelte sange. Spotify samler nærmest alt musik et sted, uden at skulle bøvle med tvivlsomme ulovlige platforme. Samtidig betaler brugeren en overkommelig månedlig betaling, fremfor at skulle købe album og sange enkeltvis.
Freemium forretningsmodel
Selve Spotify’s forretningsmodel er et klassisk eksempel på en Freemium-model, hvor selve tjenesten er gratis, men brugene konverteres til betalende abonnenter, og er opbygget gennem disse fem trin:
- Tiltræk et stort antal brugere med en gratis service
- Omdan brugerne til betalende med et attraktivt værdiudsagn
- Fasthold brugerne som abonnenter med en personaliseret platform
- Vær opmærkning på omkostningerne for både gratis og betalende brugere
- Financér den gratis model med indtægter fra betalende kunder
Business Model Canvas eksempel om Spotify
Nedenfor ses et overblik med en forretningsmodellen for Spotify, inden vi går i dybden med de enkelte felter. Dette Business Model Canvas eksempel tager udgangspunkt i Spotify’s kerneforretning, og er derfor simplificeret i forhold til alle de interne aktiviteter, ressourcer, partnere og omkostninger i venstre side.
Forklaring af farverne i modellen:
- De røde firkanter omhandler musikstreaming delen af forretningsmodellen
- De lilla firkanter omhandler annonce delen af forretningsmodellen
- De bordeaux firkanter omhandler begge dele af forretningsmodellen
Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Business Model Canvas – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.
Kundesegmenter
Spotify har tre primære kundesegmenter; gratis brugere, premium brugere og annoncører.
De gratis brugere (free) vi have musikstreaming, og kan acceptere at blive afbrudt af reklamer midt i musikken. Der er ingen tvivl om at Spotify foretrækker at konvertere de gratis brugere til betalende, blandt andet ved at tilbyde et antal gratis måneder af premium-planen.
Premium-planens pris afhænger af antallet af kontoer, og er målrettet personer, der vil undgå reklamer. Spotify henvender sig til det brede massemarked af musiklyttere, og forskellen på de enkelte undergrupper er derfor kun prisen.
Spotify har også et kundesegment for annoncører, der vil have adgang til at annoncere til de mange lyttere.
Værdiudsagn
Spotify’s værdiudsagn er opdelt, så de er målrettet de tre kundesegmenter. Overordnet er værdiudsagnet til lytterne adgang til streaming af ubegrænset musik, mens premium-kontoen også foreslår playlister og andre personlige forslag til ny musik. Annoncørerne tilbydes adgang til 100 millioner aktive lyttere.
Kanaler
Spotify’s kanaler kan opdeles i egen platform og andre kanaler. Deres egen platform er selve softwaren, hvor brugeren lytter til musikken, hvad enten det er via app’en, computeren, mobilen eller andre steder. Denne platform er det centrale sted for eksisterende kunder, mens de andre kanaler er målrettet nye kunder.
Kunderelation
Den enkelte lytter har et automatiseret forhold til Spotify, baseret på personlige playlister og forslag ud fra platformens algoritme. Udover forholdet mellem brugeren og Spotify, stiller platformen også et “lytter til lytter” fællesskab til rådighed, hvor brugerne kan følge og hjælpe andre brugere, som man kender det fra sociale medier.
Indtægter
Spotify’s primærer indtægter (90%) stammer fra premium-planer, hvor brugerne betaler et månedligt abonnement. Derudover tjener virksomheden 10% fra annoncører, der betaler ca. 0,16 kroner per reklame.
Aktiviteter
Spotify’s aktiviteter er omfattende, men kan koges ned til udvikling og vedligeholdelse af platformen, samt personalisering, hvor servicen matcher brugere med musik.
Ressourcer
Den største ressource for Spotify er tjenesten enorme mængde af musik, og data om brugerne. Selvfølgelig har virksomheden også brug for kompetente medarbejdere til selve platformen, samt marketing og lignende.
Partnere
Spotify’s største partnere er rettighedsholderne (kunstnere og pladeselskaber) af musikken, der afspilles. Derudover har virksomheden lavet en del integrationer, så brugerne kan lytte til Spotify ved tredjeparter som Facebook, Uber og Tesla.
Omkostninger
Den største omkostning er royalties til pladeselskaberne, ligesom vi må forvente at selve infrastrukturen til servere og dataforbrug også løber op. Udover disse er der også løbende marketing udgifter ved at tiltrække nye brugere til tjenesten.