Blue Ocean strategi er et mindset og værktøjer til at udnytte uopdagede “blå oceaner”, fremfor at konkurrere på eksisterende “røde oceaner”.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
Hvad er Blue Ocean strategi?
Blue Ocean stategi er et strategisk koncept udarbejdet af W. Chan Kim & Renée Mauborgne, som fokuserer på at udforske og udnytte nye markeder “blå oceaner”, fremfor at konkurrere med alle andre i de eksisterende markeder “røde oceaner”.
Røde oceaner er eksisterende markeder, hvor det handler om at slå konkurrenterne i kampen om eksisterende efterspørgsel. Det gør virksomhederne ved et valg mellem at skabe højere værdi eller tilbyde en billigere pris. Blå oceaner er derimod et uopdaget marked, hvor konkurrenterne er irrelevante, og virksomheden skaber og opfanger helt ny efterspørgsel. Det gør virksomhederne ved at bryde valget mellem værdi og pris, og i stedet tilbyde noget helt nyt, til billigere penge.
Det røde ocean |
Eksisterende marked |
Slå konkurrenterne |
Eksisterende efterspørgsel |
Brug værdi/pris afvejning |
Strategi mod enten bedre eller billigere |
Det blå ocean |
Skab et nyt marked |
Gør konkurrenterne irrelevante |
Skab ny efterspørgsel |
Bryd værdi/pris afvejning |
Strategi mod både differentiering og billigere |
Grunden til at røde oceaner er røde, er den massive kamp om kunderne, hvor alle konkurrerer på de samme parametre. Blå oceaner er derimod udenfor rækkevidde af konkurrenterne, da virksomheden tænker ud af boksen, og skaber et helt ny marked, hvor “konkurrenterne er irrelevante”, som der står i bogen.
På overfladen lover Blue Ocean strategi altså meget, men selve konceptet handler i bund og grund, om at ændre mindsettet i virksomheden. I stedet på at fokusere på konkurrenterne, og at gøre som man plejer, udfordrer modellen virksomheden i at tænke udover branchestandarder – gennem en række værktøjer vi gennemgår længere nede.
3 krav til succes med Blue Ocean strategi:
- Ændring til et “blåt” mindset i virksomheden
- Brug Blue Ocean værktøjerne til at skabe forandringer
- Overkom barrierer i lederskabet
Blue Ocean strategi eksempler
Der findes særligt tre berømte eksempler på Blue Ocean strategi i praksis:
- Cirque Du So: En blanding af cirkus uden dyr og storytelling fra teateret
- Nintendo Wii: En spillekonsol baseret på bevægelse fremfor flot grafik
- Yellow Tail: En vinforhandler med to vine; en rød og en hvid, til kunder der ikke normalt drikker vin
Innovation med Business Model Canvas
Blue Ocean strategien benyttes flere gange af Alexander Osterwalder i Business Model Canvas til at illustrere innovation af forretningsmodeller. Værtøjer som Four Actions Framework og Strategy Canvas er effektive til at få dig til at tænke ud af boksen, ved at give begrænsninger, der fører til spørgsmålet; “Hvad nu hvis…”.
Download Business Model Canvas materiale her
Værktøjer i Blue Ocean strategi
Forfatterne bag bogen “Blue Ocean Strategy” har samlet 14 forskellige værktøjer til at arbejde med strategien – her følger en beskrivelse af de tre mest effektive (efter min mening); StrategY Canvas, Four Actions Framework og Tre niveauer af ikke-kunder.
Strategy Canvas
Strategy Canvas er grafisk model til at sammenligne din virksomheds produkt/service med markedet generelt eller en specifik konkurrent. På den vandrette akse opstiller du forskellige konkurrenceparametre (f.esk. pris, design eller kvalitet), mens du vurderer præstationen på hver enkelt parameter på den lodrette akse.
Ovenstående eksempel viser en sammenligning af det røde ocean (Playstation & Xbox) med det blå ocean i form af Nintendo Wii. Her bliver det hurtigt tydeligt, hvordan Nintendo Wii blev en succes igennem fokus på en konsol, der var let at bruge med hele familien, fremfor grafik og specifikationer.
Four Actions Framework
Four Actions Framework er et værktøj fra til at undersøge, hvordan virksomheden kan skabe, levere og opfange værdi, uden at være begrænset af branchens traditioner og standarder – ved at stille fire spørgsmål.
De fire spørgsmål er:
- Hvad kan vi tilføje, som branchen ikke tilbyder?
- Hvad kan vi fjerne, som er standard i branchen?
- Hvad kan vi forøge, så det er over end branchens standard?
- Hvad kan vi reducere, så det er under branchens standard?
Tre niveauer af ikke-kunder
De tre niveauer af ikke-kunder handler om at opdage nye kundegrupper, og uudnyttet efterspørgsel:
- Niveau 0. Eksistende: Dine nuværende kunder i dit nuværende marked
- Niveau 1. Snarlige: Ikke-kunder, der er på kanten af dit markede, men kan overbevises
- Niveau 2. Benægtere: Ikke-kunder, der kender dit produkt/service – men bruger et alternativ
- Niveau 3. Uopdagede: Ikke-kunder, der aldrig har overvejet dit produkt/service
De tre niveauer; snarlige, benægtere og uopdagede kræver alle at virksomheden undersøger, hvad der skal ændres i selve virksomhedens produkter/services for at nå de forskellige grupper af ikke-kunder.
Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Blue Ocean Strategy – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.
Blue Ocean fordele og ulemper
Blue Ocean Canvas er et godt værktøj til at udfordre det traditionelle mindset i virksomheden, og giver også nogle praktiske værktøjer til at finde og arbejde med blå oceaner. Ulemperne ved modellen, og området hvor den har fået stor kritik, er manglen på succesfulde eksempler i den virkelige verden.
Samtidig har Blue Ocean Strategy også nogle ret ambitiøse mål for virksomheden. Der skal skabes et helt ny marked, hvor man i praksis ikke har konkurrenter. Der skal derfor også skabes en helt ny efterspørgsel blandt kunderne, hvor virksomheden er både bedre og billigere, da der ingen sammenhæng er mellem værdi og pris længere.
Det lilla alternativ
Hvis du og din virksomhed følger Blue Ocean Strategy, kan du muligvis finde nye uopdagede blå oceaner – men mindre kan også gøre det. I stedet for at vende hele forretningsmodellen på hovedet, kan vi bruge dens mindset og gode værktøjer til at skabe innovation i virksomheden, gennem et lilla ocean.
Det røde ocean |
Eksisterende marked |
Slå konkurrenterne |
Eksisterende efterspørgsel |
Brug værdi/pris afvejning |
Strategi mod enten bedre eller billigere |
Det lilla ocean |
Skab et nichemarked |
Adskil dig fra konkurrenterne |
Udnyt uopfyldt efterspørgsel |
Skab mere værdi end forventet |
Strategi mod bedre værdi fremfor pris |
Det blå ocean |
Skab et nyt marked |
Gør konkurrenterne irrelevante |
Skab ny efterspørgsel |
Bryd værdi/pris afvejning |
Strategi mod både differentiering og billigere |
Det lilla ocean er altså placeret mellem det røde og blå ocean, og kræver at du går i dybden med kundens verden, fremfor at have virksomheden, i fokus. På denne måde fokuserer du på at adskille dig fra konkurrenterne på andre måder end blot at være bedre eller billigere. Purple Ocean Strategy hænger samtidig sammen med Business Model Canvas, da den tager udgangspunkt i hvordan virksomhed skaber, leverer og fanger værdi.
3 ting du kan gøre i dag
- Arbejde ud fra et blåt ocean mindset i virksomheden
- Bruge de mange praktiske værktøjer til konkrete forandringer
- Overveje det lilla alternativ til gradvis innovation