Brandingmodel er et værktøj til at opbygge, få overblik over, og modtage feedback på din branding – inspireret af Business Model Canvas.

Hvad er en brandingmodel?

Formålet med en brandingmodel er at opbygge, få overblik over, og modtage feedback på din virksomheds branding – på en enkelt side. Målet med modellen er samtidigt at give dig et praktisk værktøj til at arbejde med branding i en verden, hvor konceptet branding hurtigt bliver abstrakt.

Hvis du kender Business Model Canvas lyder ovenstående nok ret bekendt. En brandingmodel er nemlig kraftigt inspireret af en forretningsmodel, og er opbygget efter det samme mål og metoder. Det betyder blandt andet at brandingmodellen er inddelt i fire værktøjer, ligesom en forretningsmodel.

  • Branding Model Canvas til overblik og feedback på dit brand (ligesom Business Model Canvas)
  • Brand Position Canvas, der går i dybden med særpræg og niche (ligesom Value Proposition Canvas)
  • Branding Model Environment med kræfter, der påvirker dit brand (ligesom Business Model Environment)
  • Branding Model Innovation med værktøjer til innovation af dit brand (ligesom Business Model Innovation)

De fire brandingmodel værktøjer er altså baseret på Business Model Canvas, og udgivet under en “Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License”. Det betyder at du må kopiere, ændre og dele modellerne – så længe du anerkender personen bag, og videredeler under samme licens.

Brandingmodel værktøjer

Brandingmodellen består af fire værktøjer; Branding Model Canvas, Brand Position Canvas, Branding Model Environment og Branding Model Innovation, som gennemgås nedenfor.

Branding Model Canvas

Formålet med modellen er overblik og feedback på dit brand. Læs mere i blogindlægget om Branding Model Canvas.

Branding Model Canvas

Brand Position Canvas

Formålet med modellen er at gå i dybden med dit brands særpræg og nichemarked. Læs mere i blogindlægget om Branding Model Canvas.

Brand Position Canvas

Branding Model Environment

Formålet med modellen er at undersøge de kræfter, der påvirker dit brand. Læs mere i blogindlægget om Branding Model Canvas.

Branding Model Environment

Branding Model Innovation

Formålet med modellen er at arbejde med værktøjer til innovation af dit brand. Læs mere i blogindlægget om Branding Model Canvas.

Branding Model Innovation

Principper i modellerne

Under overfladen i brandingmodellerne gemmer der sig en række principper, der gør det lettere at arbejde med modellerne. Principperne er igen de sammen som i Business Model Canvas.

9 byggesten

Branding Model Canvas er opbygget af ni byggesten, der svarer til de ni byggesten i Business Model Canvas:

  • Formål svarer til Aktiviteter – da det er det, der driver virksomheden i hverdagen
  • Baggrund svarer til Ressourcer – da den er nødvendig for at opnå formålet
  • Kompetencer svarer til Omkostninger – da det er, hvad du har investeret af viden
  • Økosystem svarer til Partnere – da det er de tredjeparter, der hjælper virksomheden på vej
  • Metode svarer til Kundeforhold – da det er måden du hjælper kunderne på
  • Produkt svarer til Kanaler – da det er måden du leverer igennem
  • Specialisering svarer til Indtægter – da det er, hvad du “sælger” til kunderne
  • Målgruppe svarer til Kundesegmenter – da det er modtageren
  • Fortælling svarer til Værdiudsagn – da den handler om dit budskab

Modsat Business Model Canvas, hvor de anbefales at begynde med målgruppen, starter Branding Model Canvas inde i virksomheden – da det er være det indre, som virksomhedens brand består af.

Byggesten relation

De ni byggesten står dog ikke alene, og påvirker hinanden igennem en række relationer:

  • Virksomhedens Fortælling leveres gennem et Produkt til Målgruppen
  • Virksomhedens Kompetencer påvirker valget af Specialisering
  • Virksomhedens Baggrund påvirker Produktet
  • Virksomhedens Baggrund påvirker Formålet
  • Virksomhedens Formål påvirker Metode
  • Virksomhedens Økosystem understøtter Formål og Baggrund
  • Virksomhedens Økosystem, Formål og Baggrund fører til Kompetencer
  • Virksomhedens Metode, Produkt og Målgruppe fører til Specialisering

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Inde og ude af bygningen

Branding Model Canvas kan opdeles i to sider; den interne venstre del “inde i bygningen” og den eksterne højre del “ude af bygningen”. Fortællingen er midt imellem, altså “på siden af bygningen”, da den skabes inde i bygningen og leveres ude af bygningen.

To typer troværdighed

Virksomhedens arbejde med branding afhænger i høj grad af, hvad kunderne baserer troværdigheden på. Generelt kan man sige at kunderne har troværdighed til virksomheden bag, når du sælger produkter – mens de har troværdighed til personen selv, når du sælger services.

Ry

I en forretningsmodel handler alt i sidste ende om Værdi, hvorimod en brandingmodel omhandler virksomhedens Ry:

  • Virksomheden skaber sit Ry igennem Formål, Baggrund og Økosystem
  • Virksomheden leverer sit Ry igennem Metode, Produkt og Målgruppe
  • Virksomheden opfanger sit Ry igennem Kompetencer og Specialisering

Særpræg og niche

Brand Position Canvas er opdelt i virksomhedens særpræg på venstre side, og nichemarkedet på højre side af modellen. Særpræg er altså et hjælpeværktøj til at udfylde Fortælling, mens Niche hjælper med at udfylde Målgruppe i Branding Model Canvas.

Ad-lib

Ad-lib betyder at levere spontant, og er i denne forbindelse en lille skabelon til at opbygge virksomhedens fortælling – ved at samle informationen fra forskellige byggesten i en sætning:

[virksomhedsnavn] hjælper
[målgruppe] gennem
[produkt], med
[metode] for at
[formål]

3 gange match

Igennem arbejdet med brandingmodellen kan du bekræfte om tingene hænger sammen gennem tre match:

  • Hul/Marked match: Bevis at der er et hul i markedet og et marked i hullet
  • Særpræg/Niche match: Bevis at din Særpræg både er anderledes og attraktivt
  • Brandmatch: Bevis at din branding giver virksomheden det ønskede ry

7 tegn på succes

Nedenfor finder du syv tegn på et succesfuldt brand:

  • Genkendelse: Dit brand genkendes
  • Huskes: Dit brand kan huskes
  • Omtaler: Dit brand bliver omtalt af andre
  • Autoritet: Dit brand er en autoritet indenfor sin specialisering
  • Kontinuitet: Dit brand ændrer sig ikke hvert 2-3 år
  • Specialist: Dit brand er specialist på et snævert område
  • Den Eneste Ene: Dit brand er Den Eneste Ene for målgruppen

10 trin

Sådan udfylder du de fire modeller i brandmodellen:

  • 1. Udfyld Niche i Brand Position Canvas
  • 2. Udfyld Særpræg i Brand Position Canvas
    STOP: Er der et match med hul i markedet og et marked i hullet?
  • 3. Udfyld Økosystem, Formål, Erfaring, Kompetencer i Branding Model Canvas
  • 4. Udfyld Metode. Produkt, Målgruppe, Specialisering i Branding Model Canvas
    STOP: Er der et match mellem Særpræg og Niche, hvor virksomheden både er anderledes og attraktiv
  • 5. Brug de fire kræfter i Branding Model Environment
  • 6. Brug de fire værktøjer til fokus i Branding Model Innovation
    STOP: Er der et match mellem det ry du skaber, og det virksomheden ønsker?
  • 7. Lav prototyper (budskab, visuelt, marketing) som du kan A/B teste
  • 8. Opstil hypoteser for din branding og validér gennem test på personer
  • 9. Vælg dine succeskriterier, for hvornår du ved at din branding virker?
  • 10. Overvej de tre perspektiver: brug for det menneskeligt? kan vi det teknologisk? bør vi det økonomisk?

10 tips til praksis

Nedenfor finder du 10 tips til arbejde med brandingmodeller i praksis:

  1. Tegn ikke på modellerne
  2. Hold det simpelt og i punktform fremfor sætninger
  3. En idé per post-it
  4. Brug farvekodning med forskellige farver post-its
  5. Lav flere modeller, hvis du har flere målgrupper, produkter eller underbrands
  6. Tilføj flueben når du er sikker og spørgsmålstegn når du er usikker
  7. Bliv i helikopteren; brandingmodeller er ikke visuelle identiteter
  8. Hvis du er i tvivl, så lav to modeller for henholdsvis nutid og fremtid
  9. Undgå forældreløse elementer ved at sikre relation mellem post-its i byggesten
  10. Når du er færdig, så tag et billede af dit canvas, ryd det og start forfra imens du fortæller en historie

Kom ud af bygningen

Du bliver begrænset i dit arbejde med din brandingmodel, hvis du ikke deler den med andre. Du er nødt til at komme ud af bygningen, og få feedback fra andre for at opnå de nødvendige indsigter.

Dette blogindlæg er en del af guiden omkring brandingmodel:
1. Hvad er en brandingmodel?
2. Branding Model Canvas
3. Brand Position Canvas
4. Branding Model Environment
5. Branding Model Innovation