Branding Model Environment består af fire kræfter, der påvirker virksomheden brandingmodel udefra; trends, flow, fjendebillede og loyalitet.
Hvad er Branding Model Environment?
Modellen undersøger, hvordan virksomhedens brandingmodel bliver påvirket udefra i markedet. Ligesom Business Model Environment i din forretningsmodel, handler det om at zooome ud og se ud på det store billde i din branche. Det drejer sig om de fire kræfter trends, flow, fjendebillede og loyalitet:
- Trends i din branche og samfundet generelt påvirker primært din Fortælling
- Flow igennem din branding påvirker primært dit valg af Specialisering ud fra dine Kompetencer
- Fjendebillede gør det lettere at kommunikere, hvem man ikke er som, og påvirker primært Målgruppen
- Loyalitet handler om dine “fans” og påvirker primært dit Økosystem
På trods af sin praktiske tilgang kan brandingmodellen hurtigt blive meget abstrakt, og derfor tager vi udgangspunkt i en case, om en fiktiv kaffe virksomhed Kaffea, der sælger koldbrygget kaffe.
De fire kræfter omkring branding
De fire kræfter, der påvirker dit brand udefra er trends, flow, fjendebillede og loyalitet.
Trends
Hvilke bølger følger du? Hvilke trends understøtter dit brands fokus og differentiering i markedet? Virksomhedens underliggende trends, der gør det lettere at komme fremad.
Eksempel: Kaffea følger megatrenden indenfor bæredygtighed, livsstilstrenden omkring naturlig sødme, og branchetrenden indenfor kaffe omkring koldbryg.
Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter og på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.
Flow
Hvordan sikrer du flow dit brand? Hvordan undgår du forvirring, modsigelse og kompleksitet i dit brand? Virksomhedens kamp for at sikre et flow hele vejen igennem produkter, funktioner, marketing, kanaler og budskab.
Eksempel: Kaffea sælger kun koldbrygget kaffe, og udelukkende til private forbrugere direkte gennem sin egen webshop.
Fjendebillede
Hvad er dit fjendebillede? Hvem er skurken, og hvordan kan du fortælle kunden, hvad du bestemt ikke er? Virksomhedens fjende i markedet eller tiden vi lever i, som er en modsætning til hvad du står for.
Eksempel: Kaffea’s fjendebillede er de globale kaffevirksomheder samt iskaffen fuld af tilsætningsstoffer.
Loyalitet
Hvordan kan du få fans? Hvordan kan du opnå ambassadører, og hvilke værktøjer kan du give dem? Virksomhedens tiltag for at sikre loyalitet og hjælpe eksisterende kunder med at inkludere nye kunder.
Eksempel: Kaffea
Dette blogindlæg er en del af guiden omkring brandingmodel:
1. Hvad er en brandingmodel?
2. Branding Model Canvas
3. Brand Position Canvas
4. Branding Model Environment
5. Branding Model Innovation