PESO modellen giver dig et overblik over din marketingindsats, og dækker områder til at skabe og dele indhold der får omtale og engagement.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
- Hvad er PESO modellen?
- PESO modellen vs. POEM modellen
- Paid Media
- Earned Media
- Shared Media
- Owned Media
- Overlap i modellen
Hvad er PESO modellen?
PESO står for Paid, Earned, Shared & Owned Media, og er en PR- og marketingmodel fra Gini Dietrich. Målet med modellen er at få et overblik over virksomhedens marketing, og ser den samlede marketing som en helhed, hvor alle de fire typer medie er nødvendige for en stabil forretning.
PESO modellen vs. POEM modellen
PESO modellen findes også i en POEM version; Paid, Owned & Earned Media (uden Shared Media). Indholdet af de to modeller er forholdsvis ens, hvor forskellen ligger i placeringen af Shared Media. I POEM modellen er Shared Media placeret under Owned Media, da du jo ejer det indhold du publicerer på sociale medier.
Sociale medier har dog udviklet sig meget de seneste år, og du når ikke ud til alle dine følgere organisk mere. Du er i stigende grad afhængig af engagement fra dine følgerne (likes, delinger og kommentarer, og betalt promovering af dit indhold på platformen.
Paid Media
Paid Media er betalte medier du bruger til at promovere dit annonce eller indhold for at få trafik, kundeemner eller følgere. Klassiske eksempler er Google Ads annoncer øverste i søgeresultaterne, Boostede indlæg eller annoncer på Facebook og sponseret indhold.
“Native Marketing”, hvor reklamen matcher formen på det organiske indhold, er tydelig på både Google og Facebook, hvor kun et lille Ads/Sponseret label viser at der er tale om betalt promovering.
Fordelen ved betalte medier er at du kan få dit budskab foran din målgruppe på en hurtig og effektiv måde. Dog har målgruppen ofte lav tiltro til betalte annoncer, og der er en kæmpe gråzone omkring Native Marketing (tænk Influencers). Sidst kan betalt promovering hurtigt blive dyrt, og effekten forsvinder ofte det øjeblik du lukker pengekassen i.
Earned Media
Earned Media er traditionelt PR for din virksomhed baseret på relationer til f.eks. jounalister, bloggere eller influencers med adgang til et stort publikum. Opbygningen af relationer, og derved Earned Media, kan dog også være linkbuilding, gæsteblogging eller god gammel mund-til-mund omtale.
Earned Media er en fantastisk langsigtet strategi, da du får andre til at omtale din virksomhed i positive vendinger, hvilket opbygger autoritet blandt målgruppen og på Google. På den anden side er relationer hård arbejde, der tager lang tid og ikke altid fører til garanteret omtale på grund af din henvendelse.
Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om PESO modellen – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.
Shared Media
Shared Media er delte medier, hvor brugerne og din virksomhed deles om ejerskabet. Sociale Medier er det bedste eksempel, da du som virksomhed kan publicere indhold, men visningen af dette i høj grad påvirkes af brugernes likes, kommentarer og deling. Online anmeldelser er et andet eksempel, hvor brugerne skaber indholdet udenom din virksomhed.
Shared Media har den store fordel at målgruppen har større tiltro til ligesindede, end annoncering fra virksomheder. Delte medier kan ligeledes føre til viral marketing, som alle virksomheder drømmer om da det er en utrolig billig måde at nå målgruppen på – men pas på Shared Media er svær at styre.
Owned Media
Owned Media er medier du ejer, såsom din hjemmeside, blog, ebøger, video, podcast og andet indhold du selv har skabt. Owned Media er fundamentet for indhold du kan dele på betalte, fortjente og delte platforme.
Owned Media lever på dine egne ejede platforme, og er gratis at skabe – udover tiden, der ofte overrasker. Da indholdet er dit eget er du ikke afhængig af Sociale Mediers algoritmer, og indholdet er ofte relevant over flere år. Apropos år, så tager Owned Media lang tid at opbygge, og i sidste ende skal det ofte hjælpes på vej af de andre tre områder.
Download Minimalistisk Marketing materiale her
Overlap i PESO modellen
Der findes selvfølgelig en del overlap mellem de fire områder, da nogle marketingmetoder og -kanaler holder til i krydsningen.
Paid & Earned Media
Influencer Marketing befinder sig i krydsningen af Paid Media og Earned Media, da influencers modtager betaling, men omtalen ikke er med din virksomhed som afsender.
Earned & Shared Media
Online fællesskaber sker særligt på sociale medier i form af engagement, ambassadører eller brugergenereret indhold. En stor del af fællesskaber er naturligvis relationen i Earned Media, mens din virksomhed og brugeren deles om platformen, hvor fællesskabet foregår.
Partnerskaber såsom velgørenhed, mærkeordninger og Corporate Social Responsibility kan ligeledes placeres i Earned & Shared Media.
Shared & Owned Media
Promovering af det indhold du selv har skabt, sker ofte på delte medier, som sociale medier. Det er ikke nok blot at skabe indholdet, da en effektiv Content Marketing strategi kræver en plan for distribution på andre platforme.
Owned & Paid Media
Leadgenerering, indsamling af kundeemner, sker gennem adgang til indhold din virksomhed ejer, men håndteres ofte på en anden platform. Eksempler inkluderer Email Marketing, Affiliate Marketing og konkurrencer, der alle foregår på eksterne platforme.
Paid, Earned, Shared & Owned Media
Søgemaskineoptimering (SEO) er speciel i PESO modellen, da det er omfattet af alle fire områder. SEO er kort sagt en samling af søgeord på Google, indhold og teknik på din hjemmeside og links fra andre hjemmesider og sociale medier, hvilket betyder at det er afhængig af utroligt mange faktorer.
Kernen i PESO modellen
I kernen af PESO modellen findes virksomhedens ry. Dit ry er hvad omverden mener om dig og din virksomhed, og er derfor et abstrakt begreb, der inkluderer virksomhedens troværdighed, tillid, ekspertise og autoritet. Virksomhedens ry påvirkes naturligvis af hvordan du markedsfører og opfører dig på både Paid, Earned, Shared og Owned Media.
PESO modellen kan give dig et overblik over din marketing, men hvordan bruger du den i hverdagen? Få inspiration til din PESO model lige her.
3 ting du kan gøre i dag
- Gennemgå alle dine marketing kanaler, og placer dem i PESO modellen
- Find huller, hvor du ikke er repræsenteret eller står svagt i modellen
- Du kan ikke nøjes med dine egne platforme, så ræk ud og byg relationer op