Marketing KPI, Key Performance Indicators, hjælper dig med at opsætte smarte mål for – og måle resultatet af – din virksomheds marketing.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
Hvad er en marketing KPI?
Hvad får du egentlig ud af din marketing? Du laver sikkert marketing for din virksomhed, f.eks. i form af blogindlæg, Google Ads eller opslag på sociale medier – men hvad får din virksomhed konkret ud af disse marketingaktiviteter?
Marketing skal i sidste ende føre til salg for virksomheden, men det kan ofte være svært at finde frem til hvilke aktiviteter, der præcist fører til resultaterne. Key Perfomance Indikators, eller marketing KPI’er, er måden at måle din marketings succes. Som navnet antyder er KPI’ere en indikation af marketings præstation på vigtige parametre, der fører til selve salget.
Du har sandsynligvis en målsætning for din marketing, endnu bedre en marketingstrategi, der gør det tydeligt hvad du vil opnå med din virksomheds marketing. For at opnår disse mål, kan der være mange delmål indenfor synlighed, trafik, engagement og konverteringer – spørgsmålet er, hvad der er vigtigt at måle?
Smarte mål med SMART-mål
Alle mål er ikke lige gode, men du kan komme langt ved at følge SMART-metoden for målsætning, der står for specifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte mål.
Specifikt mål: Det er ikke nok at sige at du vil have flere salg, flere besøgende på hjemmesiden eller være aktiv på Instagram. Du skal i stedet sætte et tal på dine mål, så det bliver 25% flere salg, 1000 besøgende per måned eller 3 ugentlige opslag på Instagram.
Målbart mål: Dine mål skal være målbare, og her hjælper det at have en marketing KPI, så du ved hvornår du er i mål. Dog er du også nødt til at sikre dig, at du overhovet kan måle målet – det er f.eks. svært at måle effekten af offline marketing.
Attraktivt mål: Dine mål skal være attraktive, så du holder motivationen, men målet skal også være attraktivt at nå, fordi du ved at det fører til resultater. En marketing KPI, kan hurtigt blive et forfængelighedsmål, som flere besøgende eller følgere – men hvad er den virkelige grund til at målet er attraktivt for din virksomhed?
Realistisk mål: Du kan ikke forvente at lægge nummer 1 på Google i morgen tidlig – men heller ikke om 10 år, hvis du ikke har ressourcerne. Dine mål skal selvfølgelig både være realistiske og ambitiøse for at du præsterer bedst. Ambitiøse mål motiverer os, men urealistiske mål fører ofte til dårlige præstationer, der er værre end, hvis der slet ikke var et mål.
Tidsbestemt mål: Hvornår er din deadline? Dine mål skal være tidsbestemte, ellers ender det hele i nøl og overspringshandlinger. Hvis dine mål har lange udsigter i forhold til tid, kan det være en god idé med delmål undervejs, så du holder din motivation oppe.
Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om KPI’er – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.
Marketing KPI måling
SMART-modellen fremhæver vigtigheden af målbare mål. Online marketing gør det heldigvis nemt at måle, hvor langt du er med dine marketing KPI’ere. Google Analytics er selvfølgelig en klassiker for måling af din hjemmeside, mens sociale medier har deres egne statistikværktøjer kaldet Insights eller Analytics.
I forhold til søgemaskineoptimering, kan du følge med i din rangering på udvalgte søgeord med services, som Ubersuggest og Sitechecker.pro. På sociale medier, kan du måle din præstation med Hootsuite, og følge hvornår din virksomhed bliver nævnt med Mention.
Hvilke mål bør du måle?
Der er hundredevis af mål du kan måle indenfor marketing, der alle afhænger af hvilke SMART-mål du har opsat for din virksomhed. Nedenfor kan du få en idé om typiske mål for din hjemmeside, sociale medier og søgemaskineoptimering – så er du godt i gang med at måle din marketing.
Eksempler på marketing KPI’er for begyndere
Hjemmeside |
---|
Besøgende (nye/gamle) |
Tid på side |
Klik på Call-to-actions |
Besøg pr. kanal |
Konverteringer |
Bounce Rate |
Sociale Medier |
---|
Følgere |
Kommentarer/delinger |
Samlet engagement |
Engagement rate |
Engagement pr. opslag |
Mentions |
SEO |
---|
Søgeord rangering |
Visninger i søgeresultater |
Click-Through-Rate (CTR) |
Backlinks |
PageSpeed |
Domæneautoritet |
Ordforklaring:
- Afvisningsprocent: Andelen af besøgende, der kun ser en enkelt side på din hjemmeside
- Backlinks: Antal af andre hjemmesider, der linker til din hjemmeside
- Call-to-actions: Brugeren foretager en ønsket handling, f.eks. klik på en knap
- Click-through-Rate: Andel af visninger, der fører til et klik
- Domæneautoritet: Score fra 0 til 100, for hvor stor troværdighed hjemmesiden har på Google
- Engagement: Handlinger, såsom likes, delinger og kommentarer, på sociale medier
- Konverteringer: Brugeren opnår et forudbestemt mål, f.eks.et køb eller tilmelding til dit nyhedsbrev
- Mentions: Din virksomhed bliver nævnt af en bruger på et socialt medie
- PageSpeed: Din hjemmesides hastighed i Google PageSpeed Insights
3 ting du kan gøre i dag
- Find marketing KPI’ere, der viser at du er på rette vej med din marketing
- Formulér dine KPI’ere, som SMART-mål
- Opsæt målingen af dine KPI’ere med analyseværktøjer