Det er ikke nok at finde et hul i markedet, der skal også være et marked i hullet – så du matcher dit nye produkt med et reelt kundebehov.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
- Hvad er et hul i markedet?
- Sådan finder du huller i markedet
- Er der et også marked i hullet?
- Match mellem dit produkt og kundens behov
Hvad er et hul i markedet?
Innovation handler om at finde uløste problemer, og udarbejde løsninger, der skaber værdi for målgruppen. I den forbindelse er det populært at forsøge at “tænke ud af boksen”, og finde frem til unikke løsninger, der aldrig er set før – men er der reelt et behov for disse unikke løsninger?
Begrebet “et hul i markedet” dækker over et udækket behov blandt kunderne i dit marked. Hullet kan enten være i form af en manglende løsning på et problem, eller tilpasningen af en eksisterende løsning til en ny målgruppe eller prisklasse. Huller i markedet kan enten være noget helt nyt, en forbedring af noget eksisterende eller et nyt marked for et produkt/service.
Sådan finder du huller i markedet
Vejen til at identificere huller i markedet går ofte gennem dialog med dine eksisterende kunder. Snak med kunderne; hvad tænker de? hvad efterspørger de? hvilke behov har de?. Den store udfordring er herefter at få et overblik over alt den information du indsamler, og kombinere den til nye idéer, du kan få gennem følgende øvelser:
- Hold øje med nye trends
- Find nye muligheder med teknologi
- Evaluér dine konkurrenters løsninger
- Kopiér udenlandske idéer til Danmark
- Følg med i din målgruppens fællesskaber
Er der også et marked i hullet?
Når du har fundet dit hul i markedet, er det store spørgsmål om der også er et marked i hullet? Formulering “hul i markedet og marked i hullet” fra Jonathan Løw, betyder kort sagt at der skal være penge at tjene, på at dække hullet i markedet. En god indikator for et hul i markedet, er når du kan definere et nichemarked, som har sine egne behov, præferencer eller identitet.
Et nichemarked kan defineres ud fra f.eks. pris, demografi, geografi, kvalitet, interesser, livsstil eller værdier. I den bløde ende af skalaen findes Lefty’s butik for venstrehåndede, der servicerer de 10% af befolkningen, som konstant bliver udfordret af værktøj, der er et ergonomisk mareridt.
Derimod er det et minimal antal procent af forbrugerne, der efterspørger veganske, barfodsløbesko af genanvendt plastik – men markedet på verdensplan er stort nok for Vivibarefoot. Kombinationen af veganske produkter i genbrugsmateriale hænger dog godt sammen, hvilket Colgate også har fundet ud af, med lanceringen af deres nye veganske tandpasta i genbrugstube – efter fem års udvikling.
Match mellem dit produkt og kundens behov
Når du har fundet et hul i markedet, med dertilhørende marked i hullet, er det naturlige næste spørgsmål om du kan udvikle et produkt/service der dækker dette behov. Value Proposition Canvas er et godt værktøj til at sikre at dit produkt matcher kundens behov – kaldet “produkt-market-fit”
3 ting du kan gøre i dag
- Snak med dine kunder for at finde potentielle huller i markedet
- Definér dit nichemarked gennem målgruppens karakteristika
- Undersøg om der er et match mellem dit produkt og marked, med