Magikeren brandarketype er for virksomheden, der leverer innovative og visionære produkter eller livsændrende oplevelser til kunden.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
- Hvem er Magikeren?
- Eksempler på Magikeren i branding
- 12 brandarketyper
Hvem er Magikeren?
Magikeren brandarketype er en del af gruppen de forandrede, der vil efterlade deres mærke på verdenen. Magikeren ønsker at få drømme til at gå i opfyldelse gennem magi. Magiske brands tager følgerne med på en rejse, og egner sig til virksomheder, der transformerer kunden.
Ønsker: magt
Citat: “alt kan ske”
Sprog: mystisk, drømmende og åndelig
Motivation: transformation, vision og nye ting
Frygt: konsekvenser, usikkerhed og uvidenhed
Brancher: underholdning, skønhed og teknologi
Eksempler: Disney, Tesla og Dyson
Magiske brands hjælper kunden med at ændre deres liv, eller i det mindste få en magisk oplevelse. Målet er at få drømme til at gå i opfyldelse gennem store visioner for fremtiden, og innovative produkter i nuet. Brændstoffet for magiske brands er fantasi og evne til at omsætte deres store viden til løsninger, der indeholder en form for mystik.
Magiske brands udvikler sig i tre niveauer:
- På første niveau leverer magikeren magiske oplevelser, der transformerer
- På andet niveau oplever magikeren følelsen af “flow”
- På tredje niveau udføres mirakler, og går fra vision til noget konkret
Eksempler på Magikeren i branding
Magiske brands findes særligt indenfor underholdning, skønhed og teknologi. Magien kan både ske gennem en permanent ændring af kundens liv, i en begrænset magisk periode eller ved brugen af et innovativt og brugervenligt produkt.
Disney er det klassiske eksempel, der formår at give en magisk oplevelse hele vejen igennem kundens rejse med brand’et. På den innovative side er støvsuger-brand’et Dyson kendt for sin innovation, ligesom Tesla (og Elon Musk) har etableret sig som et stærkt visionært brand, der konstant udfordrer grænserne.
Magikeren brandarketype kan være et match for din virksomhed hvis:
- Virksomhedens produkt/service ændrer målgruppens liv
- Virksomheden henvender sig til den kreative eller alternative målgruppe
- Virksomhedens produkt er innovativt og brugervenligt
12 brandarketyper
Brandarketyper er skabt ud fra Carl Gustav Jung’s 12 klassiske arketyper, der giver menneskelige egenskaber, følelser og tanker, til en virksomhed. Mange brancher er domineret af en brandarketype, og det er derfor vigtigt at adskille dig fra konkurrenterne, ved at kombinere din primære brandarketype (ca. 80%) med en sekundær brandarketype (ca. 20%).