Den almindelige brandarketype er for virksomheden, der hylder hverdagen, familielivet og behovet for at passe ind, fremfor at skille sig ud.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
- Hvem er Den almindelige?
- Eksempler på Den almindelige i branding
- 12 brandarketyper
Hvem er Den almindelige?
Den almindelige brandarketype er en del af gruppen de samhørige, der vil skabe gode forhold i høre til. De almindelige ønsker tilhørsforhold og stikker ikke næsen frem. Almindelige brands dyrker hverdagen, familielivet og adskiller sig fra luksus.
Ønsker: at høre til
Citat: “alle er født lige”
Sprog: venlig, ydmyg og autentisk
Motivation: harmoni, inklusion og forbindelse
Frygt: fjendtlighed, konkurrence og at være udenfor
Brancher: Familie, hverdag og hjemmet
Eksempler: IKEA, H&M og Netto
Almindelige brands henvender sig til “normale” personer, der blot vil have hverdagen til at fungere, og passe ind. Kommunikation er venlig og ærlig, med fokus på få virkemidler som kontrast til de mere åbenmundede brandarketyper i markedet.
Almindelige brands udvikler sig i tre niveauer:
- På første niveau er de almindelige forladte og søger efter et sted at høre til
- På andet niveau lærer de almindelige at skabe forbindelse og at opnå venskab
- På tredje niveau anerkender de almindelige alle personer ligemeget
Eksempler på Den almindelige i branding
Almindelige brands findes i alle brancher, hvor familien, hjemmet og hverdagen er i fokus. Det kan være indenfor tøj, hvor H&M er et godt eksempel, ligesom Netto’s slogan “Hver dag tæller i Netto”, har en klar almindelig brandarketype. Stjernen indenfor almindelige brands er dog IKEA. der om nogen hylder hverdagen, familielivet og behovet for billig og basal indretning.
Den almindelige brandarketype kan være et match for din virksomhed hvis:
- Virksomheden hjælper folk med at føle sig som en del af fællesskabet
- Virksomheden sælger produkter/servicen til udfordringer i hverdagen
- Virksomhedens målgruppe er nede på jorden, uden behov for at skille sig ud
12 brandarketyper
Brandarketyper er skabt ud fra Carl Gustav Jung’s 12 klassiske arketyper, der giver menneskelige egenskaber, følelser og tanker, til en virksomhed. Mange brancher er domineret af en brandarketype, og det er derfor vigtigt at adskille dig fra konkurrenterne, ved at kombinere din primære brandarketype (ca. 80%) med en sekundær brandarketype (ca. 20%).