Branding strategi er en langsigtet plan for dit brand, der indeholder en målsætning, de enkelte elementer og en guide til vedligeholdelse.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er en branding strategi?

Din virksomheds “brand” er en samlet sum af virksomhedens omdømme blandt kunderne, leverandørerne og alle andre, der kender din virksomhed. Alle virksomheder har et brand, eller omdømme, men ikke alle har en idé om, hvad dette omdømme præcist skal være – eller en aktiv plan for at påvirke det.

Her kommer virksomhedens branding strategi ind i billedet. Din virksomheds branding strategi er ligepræcis en langsigtet plan for virksomhedens brand; der opstiller målet for din branding, elementerne i dit brand og en plan for at vedligeholde dit brand. Det er altså både målet virksomheden vil opnå, og en plan for vejen dertil.

Fordele ved en branding strategi:

  • Guider din virksomheds branding og marketing
  • Sikrer at hele teamet er på den samme side
  • Opbygger et tydeligt brand i målgruppens bevidsthed

En branding strategi er, som andre strategier, en fleksibel størrelse, da du som virksomhed udvikler dig undervejs på rejsen. Dermed ikke sagt at du kan, eller bør, ændre dit brand og strategi fra dag til dag. En branding strategi handler nemlig i høj grad om at arbejde struktureret med virksomhedens brand over flere år, og ikke blive forblændet af trends undervejs.

Din virksomheds brand som en person

Den letteste måde at arbejde med branding på, er at tænke på din virksomheds brand som en persons omdømme. I dette afsnit bruger jeg derfor denne person-metafor, og linker videre til andre blogindlæg om de forskellige elementer af branding, beskrevet mere detaljeret.

Branding af virksomhed kan opdeles i de 3 S’er; sjæl, særpræg og stil. Kort sagt er sjælen den indre kerne, særpræget det unikke og stilen den visuelle del af virksomhedens brand.

Virksomhedens sjæl

Din virksomheds sjæl er den indre del af virksomhedens brand. Det er svarere på de svære spørgsmål som; hvad er virksomhedens formål? (udover at tjene penge), hvad er visionen/missionen og værdierne? og hvem er målgruppen vi er sat i verdenen for at hjælpe?

Virksomhedens mål er et naturligt udgangspunkt for branding strategien – men ét er, hvad målet er, noget andet er metoden til at nå målet. Alle virksomheder har en personlighed, ligesom personer, der kommer til udtryk i måden virksomheden opfører sig på. Man kalder dette en brandarketype, som er en samling af menneskelige egenskaber, der sikrer en rød tråd i din branding, og en tydelig måde, hvorpå virksomheden opfører sig på overfor kunden.

Brandarketyper

Virksomhedens særpræg

Virksomhedens særpræg definerer, hvordan virksomheden adskiller sig fra konkurrenterne, hvilket man naturligvis gerne vil kommunikere til kunden. Dette særpræg er det som både er anderledes og attraktivt ved virksomheden, og dermed en central del af fortællingen om virksomheden overfor målgruppen.

I forhold til virksomhedens branding strategi, er dette særpræg både et spørgsmål om finde det unikke i virksomheden, men i ligeså høj grad sikre brand fokus i virksomhedens brand. Vi lever i en verden, hvor dine kunder konstant bombarderes af budskaber. Din største konkurrent er derfor ikke kun andre virksomheder, men også støjen i din egen kommunikation, når du forsøger at fylde mere og mere på dit brand.

Eksempel: hvad er Volvo’s brand i et ord? Sikkerhed. Volvo’s branding fokus gør det nemt for målgruppen at vælge Volvo fremfor andre bilmærker. Det er tydeligt igennem hele virksomhedens branding, selvom der også er plads til de andre kerneværdier kvalitet og miljø. Det er sjældent at virksomheders brand kan opsummeres i et enkelt ord, men det er en klar fordel, hvis brandets fokus kan begrænses til et par ord eller en enkelt sætning.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Virksomhedens stil

Virksomhedens stil er den visuelle del af virksomhedens brand, og nok det de fleste tænker på når de hører ordene “brand” eller “branding”. Stilen er det visuelle ydre, og består af ting som virksomhedens navn, logo og grafiske elementer – og kan sammenlignes med en persons fremtoning:

Person metafor
  • Symbolet svarer til personens ansigt
  • Logoet svarer til personens hoved
  • Farverne svarer til personens tøj
  • Typografien svarer til personens tøjstil
  • Grafiske elementer svarer til personens
  • Ikonerne svarer til personens smykker
  • Billedstil/illustrationer svarer til kropssprog
  • Designmanualen svarer til personens stylist

Designmanualen, der svarer til en persons stylist, danner grundlaget for at virksomhedens visuelle stil følger den branding strategi man har lagt. Designmanualen præsenter den visuelle identitet, og opstiller regler for dens brug, så der sikres et kontinuerligt udtryk – og dermed den famøse røde tråd i virksomhedens brand.

Virksomhedens stil er dog den del af virksomhedens branding strategi, der ændrer sig mest over tid. Det er helt naturligt at virksomhedens grafiske elementer trænger til et frisk pust en gang imellem, ligesom virksomhedens logo også skal opfriskes løbende.

Download Branding for begyndere materiale her

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

On-brand eller off-brand?

Efter virksomheden har udviklet sin branding strategi, følger arbejdet med at følge strategien fra dag til dag. I den forbindelse arbejder mange med begrebet “on-brand” eller “off-brand”, der vurderer alle tiltag i forhold til om det passer til virksomhedens definerede brand eller ej.

Det er nemlig vigtigt at holde virksomhedens kommunikation og marketing “on-brand”, da målgruppen bliver utrygge, når virksomheden pludselig opfører sig anderledes end forventet. Det opstår især når brands blander mange forskellige dele, lånt fra forskellige brandarketyper eller trends, hvilket fører til personlighedsspaltning i brand’et, som gør os utrygge som forbrugere.

Vores forhold til brands skal være forudsigeligt igennem hele oplevelsen, altså “on-brand”, og ligesom ved personer stopper vi op, når der ikke er sammenhæng, i forhold til det vi er vant til at møde. F.eks. når Martin fra regnskab, giver den som stand-up komiker til firmaets julefrokost. Det skal Martin selvfølgelig have lov til, men det forbedrer nok ikke hans personlige brand, som seriøs økonomi-ekspert i virksomheden!

3 ting du kan gøre i dag

  • Opstil målene for virksomhedens langsigtede brand
  • Opbyg de forskellige elementer af virksomhedens brand
  • Tænk løbende over om