Business Model Canvas er en skabelon til et give et overblik over din forretningsmodel – gennem modellens 9 byggesten og indbyrdes relation.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er Business Model Canvas?

Business Model Canvas er en visuel skabelon til forretningsmodeller, udviklet af Alexander Osterwalder & Yves Pigneur i 2005. I 2010 kom bogen Business Model Generation, og modellen er siden blevet yderst populær blandt iværksættere.

Formålet med Business Model Canvas er at forklare, hvordan din virksomhed tjener penge på et strategisk niveau – samlet på en enkelt side. Værktøjet er både for dig der har en ny forretningsidé, vil videreudvikle din nuværende virksomhed, eller er overvældet af tanken om en tyk detaljeret forretningsplan.

Business Model Canvas er opdelt i 9 byggesten, der påvirker hinanden indbyrdes, som fortæller hvordan din virksomhed skaber, leverer og fanger værdi. Værdi skabes ved at dit produkt løser kundens problem, leveres gennem dine kanaler og kunderelation, og opfanges gennem dine indtægter.

Business Model Canvas dansk

De 9 byggesten kort fortalt:

  • Værdiudsagn: hvilken værdi sælger du?
  • Kundesegmenter: hvem køber din ydelse?
  • Aktiviteter: hvilke aktiviteter skal udføres for at skabe værdien?
  • Partnere: hvem samarbejder du med?
  • Ressourcer: hvilke ressourcer er nødvendige for at udføre aktiviteterne?
  • Kunderelation: hvordan er dit kundeforhold før, under og efter købet?
  • Kanaler: hvordan kommunikerer du med kunden?
  • Indtægter: hvor kommer pengene fra?
  • Omkostninger: hvilke omkostninger har du?

Download Business Model Canvas materiale her

Forsiden og bagsiden af forretningen

Business Model Canvas kan opdeles en forside og bagside. Forsiden er den eksterne del, der omhandler kunderne og markedet, og indeholder Værdiudsagn, Kundesegmenter, Kunderelation, Kanaler og Indtægter. Bagsiden er den interne del, med alt der kræves af organisationen, og indeholder Aktiviteter, Ressourcer, Partnere og Omkostninger.

Business Model Canvas forside/bagside

Rækkefølge

Der findes ingen korrekt rækkefølge at udfylde de 9 byggesten i din Business Model Canvas på. Alexander Osterwalder påpeger igen og igen, at Busines Model Canvas er en levende model, hvor elementerne påvirker hinanden, og derfor justeres undervejs. De fleste vil dog starte med forsiden af modellen, hvorefter de vil udfylde bagsiden med hvad der kræves for at udføre dette.

Min anbefaling vil være denne rækkefølge:

  1. Kundesegmenter & Værdiudsagn: Hvilken værdi skaber du for hvem?
  2. Kanaler & Kunderelation: Hvordan når du dine kunder og hvilken relation forventer de?
  3. Indtægter: Hvordan tjener du penge, og med hvilken indtjeningsmodel?
  4. Aktiviteter & Ressourcer: Hvad skal du gøre for at levere produkter, og hvilke ressourcer kræver de?
  5. Partnere: Hvilke partnere skal du have for at udføre aktiviteterne og opnå ressourcerne?
  6. Omkostninger: Hvilke omkostninger har du ved forretningsmodellen?
  7. Profit: Er dine indtægter større end omkostningerne, og er der et stort nok marked?

Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Business Model Canvas – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

De 9 byggesten

Business Model Canvas indeholder 9 byggesten, der tilsammen giver dig en forretningsmodel.

Kundesegmenter

Kundesegmenter er grupper af personer eller organisationer, som du skaber værdi for gennem dit værdiudsagn. Kundesegmentet er en afgrænsning af, hvem køber dit produkt eller service, ved at se på deres fællestræk. Hvilke behov har din målgruppe, og hvad kendetegner de personer/organisationer der får mest ud af at købe dit produkt/service.

Når du skal definere dit kundesegment kan det hjælpe at se på hvilke opgaver de skal udføre, fremfor demografi som køn og alder. Opgaver er hvad dine kunder forsøger at få løst eller opnå, der skaber udfordringer eller opfylder et behov.

Du kan sagtens have flere kundesegmenter, f.eks ved salg til organisationer, hvor et segment er kunden der betaler mens et andet er brugeren der anvender produktet. I denne situation bør du lave et kundesegment for hver, med dertilhørende værdiudsagn – markér dem gerne med hver sin farve på din forretningsmodel.

Værdiudsagn

Værdiudsagnet fortæller hvordan dit produkt eller service giver værdi for dit kundesegment. Værdiudsagnet er dog ikke selve produktet/servicen, men det behov du løser for køberen ved at hjælpe dem med at udføre deres opgaver.

Dit værdiudsagn svarer på hvilken værdi du leverer til kundesegmentet, hvilke opgaver dit produkt/service løser og hvilke behov det tilfredsstiller. Samtidig er dit værdiudsagn grunden til at kundesegmentet skal vælge dig, fremfor dine konkurrenter. Værdiudsagn kan f.eks. fokusere på innovation, funktion, tilpasning, design, status, pris, besparelse, tilgængelighed, convenience.

Kanaler

Kanaler bekriver hvordan du når dit kundesegment, kommunikerer med dem og leverer dit værdiudsagn. Når vi kender vores kundesegment og værdiudsagn, kan vi undersøge hvordan vi når kunden gennem marketing, salg, kundeservice – altså hele kundeoplevelsen.

Samtidig bør du tænke grundigt over, hvilke kanaler kunden foretrækker at benytte, hvilke du bruger i øjeblikket, hvilke der virker bedst og hvilke der giver økonomisk mening. Kanaler kan være både fysiske og digitale, hvor du kan få et godt overblik gennem PESO modellen.

Kunderelation

Kunderelationen beskriver hvordan du opbygger, beholder og udvikler forholdet til kundesegmentet – og hvilket forhold de forventer. Det er ikke altid nødvendigt, eller økonomisk attraktivt, at have tætte personlige kunderelationer, og det kommer ofte meget an på din branche, og hvilken standard kundesegmentet er vant til.

Der er altså stor forskel på om relationen er et enkelt køb, abonnement, personlig assistance, selvbetjening eller automatiseret. Dette er dog også et område, hvor du kan adskille dig overfor konkurrenterne i begge retninger – f.eks. loyalitet gennem kundekort i supermarkedet eller automatiseret check-in på hotellet.

Indtægter

Indtægterne viser hvordan du tjener penge fra kundesegmentet. Dit produkt eller service skaber værdi ved at dække kundens behov, men hvordan tjener du penge og på hvilken måde. En ting er prisen på dit produkt eller service, en anden er betalingsmodellen. Der findes mange betalingsmodeller, f.eks. kontantkøb, abonnement, leasing, licenser, betal-per-brug eller annoncering.

Betalingsmodeller er ofte en måde at adskille dig fra konkurrenterne, f.eks. Spotify’s månedlige abonnement kontra køb af individuelle sange/albums. Spotify har desuden forskellige betalingsmodeller, da de både tjener penge på abonnementet og annoncering til brugere af den gratis version.

Aktiviteter

Aktiviteterne er de ting du skal udføre for at skabe, levere og fange værdien. Aktiviteterne er alle de ting din virksomhed skal gøre indenfor udvikling og produktion af produktet, markedsføring af værdiudsagnet, distribution og levering, kundeservice og modtage betaling for produktet/servicen.

Ressourcer

Ressourcerne er hvad du skal have eller erhverve for at udføre aktiviteterne. Ressourcerne kan være både materielle, menneskelige, finansielle eller intellektionelle. Ligesom aktiviteter er ressourcer alt hvad der kræves for at skabe, levere og fange værdien på forsiden af Business Model Canvas.

Partnere

Partnere er de leverandører og samarbejdspartnere der kræves for at forretningsmodellen virker. Du kan aldrig føre dit forretningsmodel ud i livet alene, og har ofte brug for både netværk, platforme og outsourcing. Det er ikke altid fornuftigt at eje alle ressourcerne selv, og i mange brancher kan det være en god idé at benytte partnere til at hjælpe med både aktiviteter og ressourcer.

Omkostninger

Omkostningerne beskriver alle udgifterne ved at skabe, levere og fange værdien i forretningsmodellen. Generelt kan omkostningerne i forretningsmodellen være enten prisfokuseret eller værdifokuseret. Prisfokusererede forretningsmodeller gør alt for at minimere omkostningerne så meget som muligt, f.eks. lavpris flyselskaber. Værdifokuserede forretningsmodeller fokuser derimod på at maksimere værdien, f.eks. luksusbrands som Rolex.

Value Proposition Canvas & Business Model Environment

Business Model Canvas kan ikke stå alene, og har to andre modeller tilknyttet; Value Proposition Canvas og Business Model Environment. Ved at benytte de tre modeller sammen kan du zoome ind på samspillet mellem dit værdiudsagn og kundesegment i Value Proposition Canvas, og zoome ud på din virksomheds placering blandt konkurrenterne og i markedet generelt gennem Business Model Environment.

3 ting du kan gøre i dag

Dette blogindlæg er en del af guiden omkring forretningsmodel for begyndere:
1. Hvad er en forretningsmodel?
2. Business Model Canvas (dette blogindlæg)
3. Value Proposition Canvas
4. Business Model Environment
5. Innovation af forretningsmodellen
6. Forretningsmodellen trin for trin