Content Marketing handler om at lave kvalitetsindhold, der oprigtigt hjælper dine kunder – og samtidig sælger uden at være en salgstale.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er Content Marketing?

Content Marketing er markedsføring, der skaber og deler værdifuldt og relevant indhold for at tiltrække din målgruppe. Indhold betyder i denne sammenhæng alt fra blogindlæg og podcast til video og infografikker. Men indholdet skal først og fremmest være relevant, og skabe værdi for målgruppen.

Modsat traditionelt Outbound Marketing, er Content Marketing en del af Inbound Marketing, hvor du tiltrækker potentielle kunder, ved at hjælpe dem, og besvare deres spørgsmål tidligt i deres købsrejse. Hele idéen er netop at vise, hvad du kan hjælpe kunden med, i stedet for at fokusere på salg, salg og salg.

Med metoden giver du kunden en del af din viden gratis, men opbygger samtidig et forhold til kunden, autoritet og forhåbentligt nye kundeemner. Samtidig er det en god metode til organisk søgemaskineoptimering og synlighed overfor målgruppen på f.eks. sociale medier.

Eksempler fra den virkelige verden

Der er mange muligheder for at lave Content Marketing, der heldigvis passer til forskellige personligheder og kompetencer, det kan f.eks. være følgende indhold:

  • Blogging
  • Podcasts
  • Videoer
  • Infografikker
  • E-bøger
  • Quizzer
  • Tjeklister
  • Webinarer
  • Guides
  • Sociale Medie opslag

Eksempel 1: Karolines Køkken

Karolines Køkken startede livet som en gratis kogebog, der blev omdelt til de danske husmødres hjem i 1957. Kogebogen indeholdt en lang række opskrifter, med fokus på smør, fløde og mælk – som sjovt nok var de produkter Arla solgte. Samtidig med at Karolines Køkken førte til en stor salgssucces, havde kogebogen også stor relevans for målgruppen, og bidrog med ny inspiration til madlavningen.

Eksempel 2: Rema 1000

Rema 1000 har en klar strategi om “meget mindre madspild”, hvilket både kommer til udtryk med bloggen af samme navn, og podcasten “Med kloden i kurven” omkring klimavenlige indkøbsture. Disse tiltag hjælper Rema 1000 med at differentiere virksomheden, i en branche med stor konkurrence, ofte mest på produktets pris.

Eksempel 3: Dette blogindlæg

Dette blogindlæg er en del af Gnist Brandings strategi, sammen med andre emner omkring forretningsudvikling, hjemmesider og marketing. Formålet med bloggen er at hjælpe dig med at få svar på spørgsmål indenfor disse emner, i håbet om at du på længere sigt bliver kunde eller henviser andre potentielle kunder.

Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Content Marketing – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Hvorfor skal du lave Content Marketing?

Målet med Content Marketing er at fange kunderne tidligt i deres købsrejse, og guide dem i retningen af købet, der forhåbentligt sker hos dig, da du har bevist din ekspertise på området. Udover øget salg, kan Content Marketing også have en positiv indvirkning på andre områder af virksomhedens marketing:

  1. Større opmærksomhed omkring din virksomhed
  2. Mere trafik til din hjemmeside
  3. Flere og varmere kundeemner
  4. Stærkere position på markedet
  5. Forøget engagement blandt brugere på sociale medier
  6. Positiv omtale af din virksomhed
  7. Opbygger din autoritet og ekspertise i branchen
  8. Bedre forståelse af din målgruppe
  9. Mindre kundeservice, da du besvarer spørgsmål på forhånd
  10. Bedre rangering på Google

7 elementer af Content Marketing

Strategi

Første skridt er at udarbejde en strategi for din virksomheds Content Marketing, så du har en klar retning for dit arbejde fremad. På trods af at Content Marketing i princippet er gratis, kan det være utroligt tidskrævende, så du skal være ærlig omkring, hvad du ønsker at opnå – og hvor meget tid du er villig til at investere.

Du bør som minimum udarbejde en Content Marketing strategi, der besvarer følgende spørgsmål:

  • Hvem er målgruppen for dit indhold?
  • Hvilke udfordringer hjælper dit indhold målgruppen med?
  • Hvordan vil du planlægge dit indhold?
  • Hvor ofte vil du producere indhold?
  • Hvem skal lave dit indhold?
  • Hvilke formater vil du benytte (f.eks. tekst, lyd eller video)?
  • Hvilke kanaler vil du dele dit indhold på?
  • Hvad er dit mål?
  • Hvordan ved du, hvornår målet er nået?
  • Hvordan konverterer brugere til kundeemner?

Brainstorm

Research og brainstorming er en stor del af din Content Marketing, da det kan give idéer til interessante emner du kan producere indhold omkring. Der er mange kilder til potentielt indhold, både internt og eksternt i virksomheden:

  • Tænk over, hvilke spørgsmål kunderne ofte stiller dig i forbindelse med køb eller support
  • Gennemgå dit eksisterende indhold, for relaterede emner
  • Undersøg Google for konkurrenternes Content Marketing
  • Brug Ubersuggest til at finde relaterede søgeord, du kan rette dit indhold imod
  • Kig på din målgruppes smerter og gevinster fra Value Proposition Canvas

Planlægning

Alt for mange virksomheder har gode intentioner, men glemmer regelmæssig Content Marketing i en travl hverdag. Først og fremmest bør du samle alle dine idéer til indhold i en fil, så du altid har en liste over mulige emner. Derefter er der en række værktøjer, der kan hjælpe dig med at være disciplineret på lang sigt:

  • Forpligt dig til at lave indhold på faste tidspunkter, f.eks. hver onsdag eller den 1. i måneden
  • Udarbejd en udgivelsesplan, så du ved hvornår du skal publicere indhold i fremtiden
  • Brug en kalender eller et årshjul til at planlægge indhold rundt om helligdage, ferier eller begivenheder

Produktion

Produktion af selve indholdet afhænger selvfølgelig af mediet, og din personlige arbejdsmetode. Nedenstående eksempel er derfor min trinvise tilgang indenfor blogging, der blandt andet er benyttet i dette indlæg:

  • Valg af målrettet søgeord
  • Foreløbig titel
  • Udarbejdelse af “skelet” i form af overskrifter
  • Stikord til hver sektion under overskrifter
  • Tekstforfatning af selve blogindlægget
  • Links til interne og eksterne kilder
  • Korrekturlæsning
  • Søgeordsoptimering
  • Udarbejdelse af grafik og billeder
  • Call-to-Actions imellem afsnit i teksten
  • Tilpasning af titel
  • Publicering af blogindlæg
  • Distribution på Sociale Medier
  • Opdatering af blogindlæg efter noget tid

Distribution

Når du har produceret dit fantastiske indhold, skal de distribueres på kanaler, så det når ud til målgruppen. Hvis dit indhold hører hjemme på en af dine egne kanaler, f.eks. hjemmesiden, omhandler distributionen ofte deling på f.eks. sociale medier eller søgemaskineoptimering mod Google.

Analyse

Når dit indhold har været delt med verdenen i et stykke tid, bør du foretage et statustjek. Først og fremmest er det vigtigt at måle præstationen, f.eks. gennem visninger, læsetid, engagement eller andre metrics. Samtidig er dette også tiden til at evaluere indholdet i forhold til de forretningsmæssige mål, så du kan tilpasse din Content Marketing løbende.

Optimering

Når du vender tilbage til dit indhold efter noget tid, vil der uundgåeligt være områder, der kan forbedres. Udover at du selv ser indholdet med friske øjne, kan din analyse og feedback fra kunderne give dig indsigter i, hvordan du kan forbedre din Content Marketing yderligere.

3 ting du kan gøre i dag

  • Forstå at Content Marketing i princippet er gratis, men kræver hårdt arbejde for at få succes
  • Lav indhold, der besvarer kunders spørgsmål og hjælper dem i deres købsrejse
  • Start med at lave en Content Marketing strategi for din virksomhed

Download Minimalistisk Marketing materiale her