Eventyreren brandarketype er for virksomheden, der hjælper kunden med at opnå frihed og individualitet gennem autentiske produkter.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
- Hvem er Eventyreren?
- Eksempler på Eventyreren i branding
- 12 brandarketyper
Hvem er Eventyreren?
Eventyreren brandarketype er en del af gruppen de uafhængige, der ønsker at opnå det perfekte. Eventyreren forsøger at finde ud af hvem de er ved at udforske verdenen, og derved opnå et bedre og mere autentisk liv. En eventyrer har stor udlængsel, og løst til at opleve nye ting i flugten fra kedsomhed og følelsen af at være fanget.
Ønsker: frihed
Citat: “begræns mig ikke”
Sprog: spænding, frygtløs og dristig
Motivation: eventyr, det ukendte og udforskning
Frygt: forsigtighed, komfort og at være fanget
Brancher: Outdoor udstyr, rejser og ekstremsport
Eksempler: The North Face, Starbucks og National Geographic
Brands, der har en eventyr brandarketype leverer produkter som eventyreren kan stole på under sin rejse. Eventyreren er altid i bevægelse, så mange eventyrbrands er indenfor friluft, rejser eller køretøjer. Denne bevægelse er dog modsat sportsgrene ikke som en del af et fællesskab, men derimod som individ alene i den store åbne natur, mod horisonten.
Eventyreren brands udvikler sig i tre niveauer:
- På første niveau rejser en eventyrer ud i naturen, for at udforske verdenen
- På andet niveau søger en eventyrer identitet og at opnå indsigt i sig selv
- På tredje niveau finder en eventyrer en måde at vise sin unikke individualitet
Eksempler på Eventyreren i branding
Brands med en eventyrarketypen findes i alle brancher, hvor kunden vil opleve verdenen, både dem, der understøtter selve rejsen ud i landskabet, men også de brancher hvor verdenen kommer til kunden. Det kan f.eks. være eksotiske madvarer/drikke eller andre autentiske produkter fra fjerne egne.
Eventyreren sætter pris på frihed, individualitet og autencitet, og behøver ikke nødvendigvis findes langt væk hjemmefar. Starbucks giver f.eks. kunden masser af frihed og individualitet i tilpasning af kaffen og navn på koppen, og taler dermed til en eventyrer, selvom han/hun aldrig forlader sit nabolag. På samme måde kan National Geographic give en oplevelse af verdenen, uden at målgruppen forlader hjemmet.
Eventyreren brandarketype kan være et match for din virksomhed hvis:
- Virksomheden hjælper kunden med at føle sig fri, på opdagelse eller bryder ud af samfundets normer
- Virksomhedens produkt er holdbart og kan klare at alle naturens udfordringer
- Virksomheden hjælper kunden med at udtrykke sin individualitet
12 brandarketyper
Brandarketyper er skabt ud fra Carl Gustav Jung’s 12 klassiske arketyper, der giver menneskelige egenskaber, følelser og tanker, til en virksomhed. Mange brancher er domineret af en brandarketype, og det er derfor vigtigt at adskille dig fra konkurrenterne, ved at kombinere din primære brandarketype (ca. 80%) med en sekundær brandarketype (ca. 20%).