Forretningsmodeller inspiration gennem 30 forskellige typer med eksempler, til din virksomheds indtjeningsmodel.
Dette blogindlæg indeholder følgende forretningsmodeller:
- Abonnement
- Affiliate
- Auktion
- Betal per brug
- Betal hvad du vil
- Brick & Click
- Brugerfællesskab
- Content Creator
- Crowdsourcing
- Direkte salg
- Dobbeltsidet marked
- E-commerce
- Flatrate
- Franchise
- Freemium
- Genbrug
- Købsklub
- Influencer
- Infrastruktur
- Licens
- Lån og leje
- Mellemmand
- Online uddannelse
- Opfinder
- Produktbranding
- Præstationsbaseret
- Reklamer
- Shop i shop
- Skrabet
- Whitelabel
Typer af forretningsmodeller
Forretningsmodeller forklarer, hvordan virksomheder tjener penge. Der findes mange forskellige forretningsmodeller, nogle mere populære end andre, men ofte er det de samme typer af indtjeningsmodeller, der benyttes. Dette blogindlæg gennemgår derfor 30 populære forretningsmodeller, med eksempler på succesfulde virksomheder, der benytter dem.
Hvis du leder efter en generelt beskrivelse af forretningsmodeller, kan jeg i stedet anbefale blogindlægget “Hvad er en forretningsmodel?” Hvis du leder efter en forklaring af Business Model Canvas, og en skabelon til modellen, finder du det i blogindlægget “Business Model Canvas“.
1. Abonnement
Virksomheden tilbyder et produkt/service enten online eller offline, som kunden betaler et løbende månedligt beløb for brugsret til. F.eks. Spotify’s musiktjeneste eller en månedlig rengøringsservice.
2. Affiliate
Virksomheden tilbyder et produkt eller service, men står ikke selv for salget af denne. I stedet hyrer man en række “affiliates”, der sælger produktet på vegne af virksomheden, til gengæld for en kommision – ofte en procentdel af prisen.
3. Auktion
Virksomheden tilbyder en auktionsplatform, hvor købere byder på sælgeres varer, og virksomheden tager en kommission af prisen. F.eks. online auktion af kunst, eller varer på eBay.
4. Betal per brug
Virksomheden stiller et produkt eller service til rådighed for kunden, der kun betaler når denne bruges. F.eks. Rolls-Royce’s “power-by-the-hour”, hvor kunderne betaler for flymotorer, baseret på antal brugstimer.
5. Betal hvad du vil
Virksomheden giver kunden en fantastisk oplevelse, hvor kunden efterfølgende betaler, hvad de vil. F.eks. guidede vandreture i storbyer, hvor gæsterne ofte betaler store drikkepenge.
6. Brick & Click
Virksomheden kombinerer en fysisk butik (brick) med en online webshop (click), og opnår det bedste af begge verdener, hvor kunden kan shoppe i fred hjemmefra, og prøve/afhente i butikken. F.eks. Pandora smykker og Matas.
7. Brugerfællesskab
Virksomheden udvikler en platform, hvor ligesindede kan mødes i et fællesskab – enten online eller offline – og betaler for medlemsskab. F.eks. netværksgrupper.
8. Content Creator
Virksomheden skaber gratis indhold såsom blogs, podcasts og videoer – og sælger derigennem adgang til låst indhold i form af e-bøger, online kurser eller film. F.eks. diverse madbloggere, der nu sælger kogebøger og foredrag.
9. Crowdsourcing
Virksomheden udbyder en opgave til sine brugere, der får en kontakt belønning, hvis deres løsning vælges. F.eks. 99designs, hvor kunden får mange grafiske designs at vælge imellem.
10. Direkte salg
Virksomheden sælger direkte til forbrugeren, fremfor gennem forhandlere, som er typisk for branchen. F.eks. Canyon cykler, der sælger direkte til kunden, udenom cykelbutikkerne – og dermed billigere cykler.
11. Dobbeltsidet marked
Virksomheden tilbyder en platform, hvor to målgrupper mødes – hvor begge er afhængige af hinanden. F.eks. AirBNB, hvor private udlejere og overnattende gæster mødes på en markedsplads.
12. E-commerce
Virksomheden sælger udelukkende produkter online, gennem en webshop – og har derfor ingen fysiske lokationer.
13. Flatrate
Virksomheden stiller et produkt eller service til rådighed, og kunden betaler en fast pris ligemeget, hvor meget den bruges. F.eks. onlinetjenester som Netflix eller online aviser.
14. Franchise
Virksomheden ejer et brand, produkter og generel markedsføring – men sælger en “franchise” til lokale operatører. F.eks. McDonalds restauranter eller Rema 1000 supermarkeder.
15. Freemium
Virksomheden tilbyder en gratis service, hvor brugerne med tiden omvendes til betalende kunder. F.eks. Spotifys gratis reklamefinancerede “free” version, og den reklamefri “premium” betalingsversion.
Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Forretningsmodeller – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.
16. Genbrug
Virksomheden indsamler gamle eller beskadigede varer, ofte gratis eller meget billigt, som sælges på et andet marked. F.eks. genbrugsbutikker eller salg af ældre mobiltelefoner i udlandet.
17. Købsklub
Virksomheden samler en stor mængde købe i en klub, og kan derfor opnå mængderabatter hos sælgere, og tjene en kommission. F.eks. rabatklubber eller lignende.
18. Influencer
Virksomheden består af en influencer, som mod betaling promoverer en anden virksomheds indhold til sine følgere. F.eks. diverse Instagram og Youtube berømtheder.
19. Infrastruktur
Virksomheden stiller sin infrastruktur til rådighed for andre virksomheder, mod betaling. F.eks. Amazon Web Services, der tilbyder Cloud og hostingrelaterede services.
20. Licens
Virksomheden udvikler et fysisk produkt eller intellektuel rettighed, som andre virksomheder betaler for at bruge. F.eks. Bosch udviklede produkter, der sælges af andre brands.
21. Lån og leje
Virksomheden stiller et produkt til rådighed i en begrænset periode, som efterfølgende skal leveres tilbage. F.eks. GoMore privat biludlejning eller erhvervsudlejning af lokaler.
22. Mellemmand
Virksomheden fungerer som mellemmand ved at matche købere og sælgere, og tjener herigennem en kommission. F.eks. headhuntere til jobstillinger.
23. Online uddannelse
Virksomheden tilbyder online kurser eller uddannelse indenfor et bestemt emne. F.eks. AMU-kurser eller universitetsuddannelser.
24. Opfinder
Virksomheden opfinder prototyper af produkter, der løser et specifikt problem – men sælger rettigheden til at bringe produktet på markedet. F.eks. gennem patenter og lignende.
25. Produktbranding
Virksomheden opkøber forskellige ingredienser i form af råvarer, og ompakker disse til et branded produkt, der sælges. F.eks. kaffe eller krydderier, hvor selve branded tilfører “merværdi” til selve råvaren.
26. Præstationsbaseret
Virksomheden sælger en service, hvor kundens betaling afhænger af præstationen. F.eks. konsulenter, der først modtager betaling, når visse resultater opnås.
27. Reklamer
Virksomheden opbygger en gratis platform for brugerne, og tjener penge på salg af reklamer på denne til annoncører. F.eks. traditionelle aviser og mange hjemmesider, med mange besøgende.
28. Shop i shop
Virksomheden har en butik, indeni en samarbejdspartners butik, og udbreder dermed kendskabet gennem denne partner. F.eks. startede tøjmærket Les Deux med en butik indeni Magasin.
29. Skrabet
Virksomheden fokuserer på den absolut billigste pris, i en skrabet oplevelse. F.eks. tilbød Urban Gym et ubemandet fitnesscenter uden badefacilliter, inden kæden blev opkøbt.
30. Whitelabel
Virksomheden udvikler et produkt, som andre virksomheder kan brande som deres eget, med logo, farver og lignende.