Grønhviskning er når man bevidst underdriver deres bæredygtige tiltag, som ligesom grønvaskning er et kæmpe problem for bæredygtig udvikling.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
Kort sagt: Grønhviskning underdriver, eller undlader at fortælle om, bæredygtige tiltag, bl.a. af frygt for grønvaskning, offentlig shitstorm, jysk forfængelighed og janteloven. Men det er muligt at markedsføre sig grøn gennem ærlig, gennemsigtig og klar markedsføring, fokuseret på at være bedre end i går.
Hvad er grønhviskning?
Grønhviskning er når virksomheden ikke fortæller om sine grønne aktiviteter. Modsat grønvaskning, der overdriver virksomhedens bæredygtige tiltag, underdriver grønhviskning dem bevidst. Der er flere grunde til grønhviskning, men ofte drejer det sig om frygten for grønvaskning, janteloven eller udfordringer med dokumentation.
Mange virksomheder undgår at markedsføre sine bæredygtige tiltag, fordi de er bange for at blive beskyldt for grønvaskning. Offentligheden, og særligt passionerede personer, holder sig nemlig ikke tilbage på sociale medier, så virksomheder kan nemt ende i en shitstorm. Derfor tænker virksomheden at det er lettere at holde mund.
Kan du være 100% bæredygtig?
En af grundende er at begreber som grøn, klima og bæredygtig er flydende, og ikke har en bred anerkendt definition. Netop derfor er begreberne blevet udvandede, for hvad betyder “grøn” overhovedet – og kan man overhovedet være 100% bæredygtig?.
Som stifteren af Patagonia, et af verdens mest bæredygtige brands, udtaler: “Alt, hvad vi foretager os, gør mere skade end gavn, og vi prøver blot at gøre mindst mulig skade. Det er en uopnåelig bjergtop, hvor vi aldrig når toppen, men vi klatrer videre hver dag”
Janteloven og jyder
Janteloven har selvfølgelig også noget at sige, og man må jo endelig ikke tro man er noget. Det gør det heller ikke bedre, at mange (især jyske) virksomheder faktisk ikke mener bæredygtighed er værd at snakke om. Virksomhederne gør det moralsk rigtige, fordi det er det deres kultur, men tænker ikke over at fortælle verdenen om det.
Nogle virksomheder er ligeledes bekymrede for kundernes opfattelse af dem, da bæredygtige produkter desværre kan have et ry for at være af lavere kvalitet, og derfor vælger man at tie stille. Sidst men ikke mindst, kræver bæredygtighed en masse dokumentation og certifikater, hvilket er meget tidskrævende.
Konsekvenser ved at tie stille
Det er selvfølgelig super ærgerligt for virksomhederne, at de ikke får fortalt de gode historier. Men det er faktisk også et kæmpe problem for den bæredygtige udvikling, at virksomhederne vælger grønhviskning (ligesom når de vælger grønvaskning).
Først og fremmest vælger kunderne i stedet en konkurrerende virksomhed, når de ikke kender til de bæredygtige tiltag. Hvad værre er, kan det endda være en anden virksomhed, der puster sin bæredygtighed op gennem grønvaskning. Din virksomhed skylder derfor kunderne, at give dem et informeret valg. Det sammen kan siges om bæredygtige investeringer udefra.
Derudover gør hele verdenen glip af inspiration til den bæredygtige rejse vi allesammen er på. Det er super vigtigt for virksomheder, at se bæredygtighed i praksis, og vi kommer ingen vegne, hvis ingen tør gøre noget. Det er altså en balancegang mellem grønvaskning og grønhviskning, hvor du skal sige hvad du gør, og gøre hvad du siger.
Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Greenwashing – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.
Sådan undgår du grønhviskning
Ærlighed
Vær ærlig omkring, hvad I har opnået og, hvor I stadig arbejder på at blive bedre. Det skaber troværdighed hos kunderne.
Gennemsigtighed
Del så meget information som muligt med kunderne, så de selv kan følge med i jeres fremskridt.
Klarhed
Undgå at bruge fagudtryk og forklar, hvordan I gør i praksis.
Bedre end i går
Hold fokus ved at sammenligne med jer selv, og forsøge at konstant forbedre virksomhedens bæredygtige tiltag.
Forklar fremtiden
Tal om jeres visioner for fremtiden, på kort og lang sigt, og hvordan I vil nå derhen
Grøn markedsføring
Overhold den gældende lovgivning for markedsføring fra Forbrugerombudsmanden.