Helten brandarketype er for virksomheden, der hjælper kunden med at udvikle sig, og overkomme udfordringer, uretfærdighed og konkurrenter.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
- Hvem er Helten?
- Eksempler på Helten i branding
- 12 brandarketyper
Hvem er Helten?
Helten brandarketype er en del af gruppen de forandrede, der vil efterlade deres mærke på verdenen. Heltens indre motivation er at udvikle sine kompetencer, for at opnår beherskelse på et bestemt område, til i sidste ende at overvinde udfordringer og uretfærdighed.
Ønsker: vise sit værd
Citat: “hvor der er vilje, er der vej”
Sprog: ærligt, modigt og oprigtigt
Motivation: beherskelse, udvikling og hårdt arbejde
Frygt: inkompetence, kujoner og fiasko
Brancher: sport, gadgets, nødhjælp
Eksempler: Nike, Falck og USA’s forsvar
Heltemodige brands hjælper kunden til at blive så stærk og kompetent som mulig. Fundamentet for heltemodige brands er hårdt arbejde, og modet til at overvinde udfordringer – hvad enten det er kampen imod sig selv, eller konkurrenter.
Heltemodige brands udvikler sig i tre niveauer:
- På første niveau udvikler heltemodige kompetencer, og bliver testet i konkurrence
- På andet niveau gør heltemodige deres pligt for organisationen, familien eller fællesskabet
- På tredje niveau bruger heltemodige deres styrke til at gøre en forskel, for sig selv og verdenen
Eksempler på Helten i branding
Helten findes særligt i sportsbranchen, både indenfor tøj og gadgets, der er drevet af kampen mod konkurrenterne gennem personlig udvikling. Men heltemodige brands kan også være på andre områder, der giver målgruppen muligheden for at “blive den bedste version af sig selv” (slogan fra USA’s forsvar) eller kommer dig til undsætning (Falck).
Der er dog ingen vej uden om alletiders mest heltemodige brand; Nike. Med et gennemført brand i alt fra billedstil, sponsorater af atleter og sloganet “Just Do It”, har Nike taget brandarketypen Helten til sig. Selv navnet “Nike” stammer fra sejrens gudinde i græsk mytologi, og virksomhedens logo ligner et flueben, for en færdiggjort opgave.
Helten brandarketype kan være et match for din virksomhed hvis:
- Virksomheden har en opfindelse, der vil have stor positiv effekt på verdenen
- Virksomhedens produkt hjælper kunden med at præstere deres bedste
- Virksomheden kæmper imod en klar fjende, eller et socialt problem
12 brandarketyper
Brandarketyper er skabt ud fra Carl Gustav Jung’s 12 klassiske arketyper, der giver menneskelige egenskaber, følelser og tanker, til en virksomhed. Mange brancher er domineret af en brandarketype, og det er derfor vigtigt at adskille dig fra konkurrenterne, ved at kombinere din primære brandarketype (ca. 80%) med en sekundær brandarketype (ca. 20%).