Hvad er Google Analytics? Analytics er en web-analyse, der viser, hvor dine brugere kommer fra, hvad de gør og hvor de forlader hjemmesiden.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er en gratis web-analyse service fra Google, der viser dig, anonymiserede rapporter over din besøgsstatistik på din hjemmeside. Det betyder at du, kan følge med i hvor dine besøgende kommer fra, hvad de foretager sig på hjemmesiden og hvor de klikker eller forlader siden.

Google Analytics er verdens mest udbredte værktøj til web-analyse, både fordi det er gratis, men også fordi det let integreres med Google’s andre værktøjer som Ads, Search Console og Youtube.

Analytics måler din besøgsstatistik gennem en lille kode, som installeres på din hjemmeside, brugerens browser og cookies. Vi kommer nærmere ind på opsætningen af Google Analytics samt effekten af brugerens browser og cookies senere.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Overblik over Analytics

Google Analytics’s rapporter er opdelt i hovedgrupperne Målgruppe, Anskaffelse, Adfærd og Konverteringer.

Målgruppe

Under Målgruppe lærer du dine besøgende bedre at kende, gennem deres demografi; alder, køn, sprog, sted og interesser. Derudover, kan du se om de besøger siden på en smartphone, tablet eller computer, og om de er nye eller tilbagevende brugere.

Google Analytics målgruppe
Målgruppe fra “Google Merchandise Store” – klik for stort billede

Anskaffelse

Under Anskaffelse lærer du hvor dine brugere kommer fra. Trafikken opdeles overordnet i de otte standard kanaler nedenfor, med hver deres kilder, f.eks. Facebook under sociale medier og krak.dk under referencer.

  • Direkte: brugeren tastede dit domænenavn
  • Sociale medier
  • Organisk søgning: søgning på Google
  • Betalt søgning: Google Ads
  • Referencer: links fra andre hjemmesider
  • Email: links fra email/nyhedsbreve
  • Display: bannerannoncer
  • (Andre): ukendt kanal
Google Analytics anskaffelse, kanaler
Anskaffelse -> kanaler fra “Google Merchandise Store” – klik for stort billede

Adfærd

Under Adfærd får du en indsigt i hvor dine besøgende lander, hvordan de bevæger sig rundt, hvad de klikker på og hvornår de forlader hjemmesiden:

  • Sidevisninger: antal visninger af forsiden eller undersider
  • Unikke sidevisninger: antal brugere, der har besøgt hjemmesiden
  • Gennemsnitlig tid på side
  • Afvisningsprocent: procentdel, der forlader hjemmesiden uden at klikke
  • Hændelser: måling af klik eller andre interaktioner med hjemmesiden
Adfærd fra “Google Merchandise Store” – klik for stort billede

Konvertering

Under Konvertering, kan du følge hvor mange besøgende der opnår de opsatte mål, hvilket vi kommer nærmere ind på i tredje del af denne guide. Opsætningen af konverteringer gennem mål, hænger sammen med hændelser under Adfærd, og kan f.eks. være at brugeren klikker på email/telefonnummer eller udfylder en formular.

Google Analytics konvertering
Kovnertering fra “Google Merchandise Store” – klik for stort billede

Derudover findes også Tilpasning, Realtid og Tilskrivning, som vi ikke vil gennemgå i denne introduktion.

7 ting du skal vide om Analytics

  1. Alle besøgende medtages nødvendigvis ikke, da Analytics måler via browser og cookies, som brugeren kan have slået fra
  2. Alt data importeres råt i Analytics, men påvirkes af dine indstillinger og filtre
  3. Ekskluder din egen IP-adresse så du ikke tæller med i statistikken (Administrator -> Visning -> Filtre)
  4. Du kan ikke måle bagud, hvis du har glemt at opsætte mål, filtre eller andre indstillinger
  5. Demografiske data, under Målgruppe, skal aktiveres manuelt, og er vejledende
  6. Google Analytics benytter tredjeparts-cookies, og du bør derfor være opmærksom på GDPR
  7. Data i Analytics er anonymiseret og grupperet, så du ikke kan identificere den enkelte besøgende

Nu når du ved hvad Google Analytics er, anbefaler jeg blogindlægget “Google Analytics guide“, der er en guide for begyndere, der giver dig en gennemgang af alle de vigtigste begreber, funktioner og rapporter i Google Analytics.

3 ting du kan gøre i dag

  • Tjek om din hjemmeside allerede har Google Analytics, eller opsæt det her
  • Sikr dig at Google Analytics er inkluderet i virksomhedens GDPR
  • Læs mere om hvordan besøgstatistik gør din hjemmeside bedre