Kundeværdi for forbrugere er produktet/servicens værdier indenfor social indflydelse, livsændring, følelsesmæssige og funktionelle værdier.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er kundeværdi?

Kundeværdi er forbrugerens opfattelse af den værdi de modtager fra et produkt eller services, til gengæld for prisen. Kundeværdi findes i mange former, men kan i sidste ende reduceres til “30 elementer af kundeværdi“, inddelt i social indflydelse, livsændrende, følelsesmæssige og funktionelle værdier.

De 30 kundeværdier for forbrugere, komplimenter de 40 kundeværdier for virksomheder.

Virksomheder fokuserer ofte på enkelte kerneværdier i sine produkter og services, og udbygger herfra. Ofte vil en virksomhed være kendt for flere værdier, men man må ikke misforstå dette som om at, der skal være fokus på samtlige 30 kundeværdier.

Nogle kundeværdier er vigtigere end andre, både generelt og i den enkelte branche. Kvalitet er absolut vigtigst, og skal derfor have et mininumsniveau, for at forbrugeren er tilfreds, da man ikke kan kompensere for manglende kvalitet med andre kundeværdier. Derudover er der forskel på de vigtigste værdier i den enkelte branche:

  • Beklædning: Kvalitet, Variation, Besvær, Design og Tidsbesparelse.
  • Supermarkeder: Kvalitet, Variation, Sensorisk, Besparende og Belønning.
  • Fødevarer: Kvalitet, Sensorisk, Variation, Design og Terapeutisk.
  • Smartphones: Kvalitet, Nemmere, Variation, Organisation og Forbindelse.
  • Banker: Kvalitet, Adgangsgivende, Arvestykke, Besvær og Frygt.
Kundeværdi for forbrugere pyramide

30 elementer af kundeværdi for forbrugere

Virksomheden kan levere kundeværdi til forbrugerne indenfor fire områder; social indflydelse, livsændring, følelsesmæssig og funktionel værdi. Nedenfor findes alle 30 elementer af kundeværdi, rangeret efter relativ vigtighed efter samme logik som Abraham Maslow’s behovspyramide fra 1943.

Download Business Model Canvas materiale her

Social indflydelse værdier

Selvtranscendens: Den eneste kundeværdi i social indflydelse er selvtranscendens, hvilket betyder at hæve sig over sin egen identitet, og forstå at man er en del af noget større. Selvtranscenens kan både være forbundet med spiritualitet, men også det simple faktum at vi får det bedre af at hjælpe andre.

Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Kundeværdier – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Livsændrende værdier

  • Håb: Kundeværdi, der giver forbrugeren håb for fremtiden.
  • Selvrealisering: Nøglen til at opnå sit potentiale og blive den man vil.
  • Motivation: Indre motivation til at nå sine mål.
  • Arvestykke: En investering i fremtidige generationer.
  • Tilhørsforhold: Følelsen af at høre til i en gruppe eller bevægelse.

Følelsesmæssige værdier

  • Frygt: Kundeværdi, der reducerer frygt for at noget negativt sker.
  • Belønning: Personlige gevinster og gaver.
  • Nostalgi: Nostalgisk værdi, der giver gode minder om fortiden.
  • Design: Flot design og æstetisk skønhed.
  • Signalværdi: Virksomhedens værdier, som overføres til personen gennem brand’et.
  • Wellness: Sundhed for krop og sjæl.
  • Terapeutisk: Fysisk eller psykisk terapeutisk virkning.
  • Underholdning: Værdien af sjov og underholdning.
  • Tiltrækning: Attraktivt udseende.
  • Adgangsgivende: Giver adgang til lukkede områder.

Funktionelle værdier

  • Tidsbesparelse: Forbrugeren sparer tid.
  • Simplificering: Gør det komplekse enkelt.
  • Indtjening: Forbrugeren tjener penge.
  • Risiko: Minimerer eller fjerner risiko.
  • Organisation: Giver forbrugeren overblik.
  • Integration: Skaber integration mellem systemer.
  • Forbindelse: Forbinder mennesker, f.eks. gennem tale, tekst eller video.
  • Nemmere: Reducerer den nødvendige indsats.
  • Besvær: Undgår besvær.
  • Besparrende: Reducerer omkostninger og sparer penge.
  • Kvalitet: Opfattelsen af produktet/servicens kvalitet.
  • Variation: Antallet af forskellige muligheder.
  • Sensorisk: Påvirkning af de menneskelige sanser.
  • Information: Informerende.

3 ting du kan gøre i dag

  • Find de kundeværdier virksomheden allerede dækker i dag
  • Undersøg om virksomheden dækker alle typiske kundeværdier i branchen
  • Udvid til attraktive kundeværdier, der kan adskille virksomheden fra konkurrenterne