Lanceringsplatformen i Growth-Driven Design opbygger en hjemmeside med fokus på “need to have” fremfor “nice to have” indhold og funktioner.

  • Mål for lanceringplatform
  • Den uperfekte hjemmeside
  • “Need to have” vs. “nice to have”
  • 5 metoder til at bygge lanceringsplatformen

Dette blogindlæg er en del af guiden omkring Growth-Driven Design:
1. Growth-Driven Design: moderne webdesign
2. Hjemmesidestrategi i Growth-Driven Design
3. Lanceringsplatformen: den uperfekte hjemmeside
4. Hjemmesideoptimering med Growth-Driven Design
5. Optimeringsplan i Growth-Driven Design

Målet for lanceringsplatformen

Growth-Driven Design kalder selve hjemmesiden for lanceringsplatformen, da det er fundamentet for den videre optimering af hjemmesiden. Lanceringsplatformen er det andet trin, efter hjemmesidestrategien, hvor vi implementerer punkterne på vores ønskeliste, og begynder at indsamle besøgsstatistik for optimering i fremtiden.

Målet med lanceringsplatformen er hurtigt at bygge en hjemmeside, der indeholder det vigtigste indhold og funktioner. Fokus er på kvalitet og ikke kvantitet, hvilket betyder at vi bruger vores energi på “need to have” fremfor “nice to have” fra vores ønskeliste.

Den uperfekte hjemmeside

Growth-Driven Design prioriterer at lancere en uperfekt hjemmeside, der løbende forbedres. Den uperfekte hjemmeside præsterer dog ofte meget bedre end den gamle hjemmeside – fordi den tager højde for virksomheden og brugerens mål.

Når hjemmesiden er lanceret, kan vi få en masse data fra brugernes besøgsstatistik, med f.eks. Google Analytics, som kan bruges til at se, hvad der virker og ikke virker på hjemmesiden.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

“Need to have” vs. “nice to have”

I hjemmesidestrategien samlede vi alle ønsker, idéer og krav til hjemmesiden i en ønskeliste. Denne ønskeliste kan hurtigt løbe op i rigtigt mange ønsker, som vi derfor prioriterer ud fra princippet “need to have” og “nice to have”.

Alle ønskerne, der er “need to have” bliver en del af lanceringsplatformen, mens “nice to have” ønskerne kan inkluderes, hvis der er ressourcer tilbage (energi, tid og penge). Vurderingen af, hvad der er “need to have” sker både ud fra værdien for virksomheden, men ikke mindst værdien for brugeren af hjemmesiden.

Hvis opdelingen i “need to have” og “nice to have” bliver for abstrakt, kan du alternativt bruge 80/20 reglen. Her rangerer du alle ønsker på listen og implementerer de øverste 20% på lanceringsplatformen, mens de resterende ønsker må vente. Et andet alternativ til ”need to have” og ”nice to have” er de danske udtryk skal, bør og kan – der giver endnu et trin at arbejde med.

Growth-Driven Design ebog download

5 metoder til at bygge lanceringsplatformen

80/20 reglen
Som nævnt ovenfor kan 80/20 reglen, eller Pareto-princippet, bruges til at finde de 20% af ønskerne, der skaber 80% af værdien.

Genopfriskning
Lav en genopfriskning af din eksisterende hjemmeside i stedet for at starte forfra. Du har sikkert allerede en god idé om, hvad der skal ændres, men spring ikke over strategien og ønskelisten af den grund.

Kickstart
Kickstart-metoden handler om at komme hurtigt i gang ved at bruge eksisterende elementer. Det kan både være eksisterende indhold, men også færdige moduler som skabeloner og plugins, der kan accelerere byggefasen.

Lancér og udbyg
Med lancér og udbyg-metoden opdeler du lanceringsplatformen i flere faser, hvor du f.eks. starter med de globale elementer og arbejder indad imod den enkelte side.

Investor
Som investor vurderer du alle undersiderne på din hjemmeside ud fra ”return on investment” og implementer dem i den rækkefølge. Modsat 80/20 reglen fokuserer du på en enkelt underside ad gangen.

Lanceringsplatformen danner fundamentet for hjemmesiden, og fordi du har valgt “need to have” skaber du en hjemmeside der præsterer – på trods af at den er “uperfekt”.

3 ting du kan gøre i dag

  • Acceptér og kommunikér filosofien bag den uperfekte hjemmeside
  • Opdel dine hjemmesideønsker i “need to have” og “nice to have”
  • Vælg om du vil bygge ovenpå din eksisterende hjemmeside eller starte forfra