Marketing for begyndere gennemgår hvad, hvorfor, hvor og hvordan omkring marketing – og oversætter branchens forkortelser til begyndere.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Marketing for begyndere: hvad, hvorfor og hvor?

Marketing er alle aktiviteter din virksomhed laver for at sælge dine produkter og services til kunderne på et marked. Ordet marketing betyder det samme som det danske ord markedsføring, men som alle andre marketing-ord har branchen en tendens til engelske oversættelser og buzzwords.

– Mikki Dall

Salg vs. marketing

Salg og marketing har generelt en del overlap, men der er forskel på de to. Generelt er marketing rettet mod mange personer ad gangen, mens salg retter sig imod enkeltpersoner. Marketing er ofte en langsigtet strategi over måneder og år, mens salg omhandler et køb indenfor dage, uger eller måneder. Sidst er idéen med marketing at skabe interesse for dine produkter/services, mens salg omdanner interessen til køb.

Hvorfor overhovedet lave marketing?

Marketing er altså aktiviteter, der fører kunder ind i butikken, som du så kan sælge dine produkter/ydelser til gennem salg. “I gamle dage” solgte du dine varer i butikken på den lokale gågade, og lavede marketing med skilte og annoncer i den lokale avis for at trække kunderne ind i butikken.

Online marketing

Online marketing handler stadig om at få kunderne ind i butikken – eller ind på din hjemmeside. Online marketing kalder denne strøm af kunder for trafik, der kommer fra flere trafikkilder såsom; Google, sociale medier, email nyhedsbreve eller annoncering. Herfra konverterer hjemmesiden de besøgende til kundeemner, som du kan sælge til – både online, over telefonen eller i en fysisk butik.

Download Minimalistisk Marketing materiale her

Hvordan laver du marketing?

Naturligvis har du et godt produkt eller service, og håndværket i orden, så lad os i stedet koncentrere os om hvordan du laver marketing. Marketing for begyndere forsøger at gøre marketing så simpel som muligt, og inddeler derfor marketing i fem elementer; afsender, budskab, kanaler, målgruppe og støj.

Den klassiske kommunikationsmodel indeholder ofte kun afsender, budskab og modtager – men indenfor marketing skal vi også tage højde for kanaler og støj. Samtidig kalder vi modtageren for målgruppen, da marketing kommunikerer til en gruppe mennesker, modsat enkeltpersoner.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Afsender

Afsenderen af dit budskab er naturligvis dig – men spørgsmålet er; hvem er du? Når du er afsender kan du både være din virksomhed, men ligeså meget dig som enkeltperson hvis du er selvstændig eller ekspert på dit område. Samtidig har det stor betydning, hvordan modtageren opfatter dig som afsender, hvilket kan påvirkes med din branding.

Målgruppe

Din målgruppe er en gruppe af personer, eller andre virksomheder, du markedsfører til. Målgruppen har et behov for dit produkt/service, men også nogle kendetegn, der gør det lettere at identificere dem, såsom køn, alder, lokation, værdier og adfærd. Din målgruppe er altså ikke alle, hvilket er en kæmpe fordel, da du kan lave et budskab som påvirker ligenetop til dem.

Budskab

Dit budskab til målgruppen fortæller dem hvorfor de skal købe dit produkt/ydelse, og kan indeholde både egenskaber, fordele og udbytter – kaldet EFU-modellen.

  • Egenskaber viser hvad produktet kan eller indeholder
  • Fordele tydeliggør hvad egenskaberne betyder i praksis
  • Udbytter er hvad du som person får ud af disse fordele

Markerting fokuserer ofte på udbytte, fremfor egenskaber og fordele, da det, der betyder noget for kunden. Som fagperson er du nørdet og stolt af alle dit produkts egenskaber, men kunden er mere interesseret i at få en lettere hverdag, smukkere hår eller bedre forhold til konen.

Kanaler

Dine marketingkanaler er måden hvorpå du lever dit budskab til din målgruppe. Marketingkanaler kan være sociale medier, søgemaskiner, annoncering, email og meget andet. Mulighederne er mange, og skiftende trends gør det uoverskueligt at vælge de rigtige kanaler. Derfør bør du altid have dig selv og dine kunder i baghovedet, og vælge kanaler hvor din målgruppe er tilstede, men også passer til dine personlige kompetencer.

Støj

Dit budskab kan blive forstyrret af støj, inden det når frem til modtageren, på flere måder. Du er selvfølgelig ikke den eneste der vil levere et budskab til din målgruppe, men ofte er selve budskabet også fyldt med støj. Støj kan f.eks. være for meget information, forkert blikfang eller dårligt grafisk design.

Marketing ordbog

Marketingbranchen elsker forkortelser og frække ord – her får du en liste med korte oversættelser til marketing for begyndere:

Adwords: betalte annoncer i toppen af Google’s søgeresultater

Analytics: Google Analytics, et værktøj, der viser besøgsstatistik for din hjemmeside

Besøgende: potentielle kunder, der besøger din hjemmeside

Branding: din virksomheds identitet, typisk gennem logo, farver og andet grafik

CTA: forkortelse for Call-to-action, en knap eller andet, der opfordrer brugeren til handling

CMS: forkortelse for Content Management System, hvor du kan redigere din hjemmeside

Konvertering: en besøgende foretager en ønsket handling, f.eks. kontakt eller køb

Landingsside: en underside specielt designet til besøgende fra din marketing kampagne

Lead: potentiel kunde eller kundeemne du kan sælge til

Organisk: trafik til hjemmesiden eller Google placering, der er opnået gratis

Persona: repræsentation af din målgruppe som en fiktiv person

SEO: forkortelse for Search Engine Optimization, på dansk søgemaskineoptimering

SoMe: forkortelse for Sociale Medier

Tracking: måling af besøgende og deres handlinger på din hjemmeside

Trafik: mængden af besøg til din hjemmeside

USP: forkortelse for Unique Selling Point, hvad der dig fra konkurrenterne

3 ting du kan gøre i dag

  • Gennemgå din virksomheds målgruppe, budskab og kanaler
  • Tænk egenskaber, fordele og særligt udbytte ind i dine budskaber
  • Læs mere om langsigtede marketing, i blogserien omkring marketingstrategi