Det gode virksomhedsnavn overholder de lovmæssige regler, og bør derudover følge disse syv retningslinjer for et succesfuldt virksomhedsnavn.

Dette blogindlæg indeholder følgende retningslinjer for det gode virksomhedsnavn:

  1. Kan man stave til og udtale navnet?
  2. Kan navnet huskes?
  3. Kan navnet bruges overalt?
  4. Kan du eje navnet?
  5. Kan man bruge det sprogligt?
  6. Kan du udvikle dig i navnet?
  7. Kan navnet bruges online?

Det gode virksomhedsnavn

Virksomhedsnavnet er en af de fire visuelle elementer af branding for begyndere; navn, logo, identitet og brand. Navnet er det første trin, da det har en stor påvirkning på udformingen af logoet i næste trin, der i sig selv leder videre til den visuelle identitet og tilsammen skaber din virksomheds brand.

Reglerne for registrering af virksomhedsnavnet er bl.a. at det ikke må være vildledende, du må altså ikke hedde Franske Vine, hvis vindruerne er dyrket i Danmark, og at ikke det må ligne en anden virksomheds navn. Dog er der en række almene ord og personnavne, du godt må bruge, selvom andre virksomheder har samme navn, f.eks. Frisørhjørnet eller Jens Hansens firma.

Dit virksomhedsnavn skal både overholde de lovmæssige regler, samt en række retningslinjer for at være et godt virksomhedsnavn. Reglerne ovenfor er der ingen vej udenom, mens de syv tips nedenfor mere er retningslinjer, der kan brydes og stadig føre til et godt navn i nogle tilfælde.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

1. Kan man stave til navnet?

Første retningslinje er at målgruppen skal kunne stave til navnet, når de hører det i f.eks. telefonen eller radioen. Google og Flickr er eksempler på navne, der bryder denne retningslinje, ligesom mit personnavn Mikki Dall heller ikke egner sig som virksomhedsnavn, da der er for mange måder at stave til både Mikki og Dall. Derudover skal målgruppen også kunne udtale navnet, når de læser det i din marketing, så de kan omtale det overfor andre, og optimalt anbefale det til nye kunder.

2. Kan navnet huskes?

Anden retningslinje er at navnet, og virksomhedens område, skal kunne huskes af målgruppen. Navnet skal både være relevant i forhold til din branche, og give en idé om, hvad virksomheden laver – uden samtidigt at blive for generisk uden personlighed. Du kan nemt teste om dit navn kan huskes ved at fortælle det til tre personer, og spørge dem om navnet tre dage efter.

3. Kan navnet bruges overalt?

Tredje retningslinje er at navnet kan bruges i alle sammenhæng, og derfor er relativt kort. Hvis virksomhedens navn er for langt, over 15 tegn, vil det være svært at bruge online og i praksis hurtigt føre til en forkortelse – ligesom IBM står for International Business Machines.

4. Kan du eje navnet?

Fjerde retningslinje er at navnet kan være dit. Det betyder at navnet skal være originalt, så du kan have ejerskab over det, og derfor ikke ligner andre virksomhedsnavne for meget. Det kan være svært at finde et 100% unikt navn, der samtidig ikke læner sig opad andre varianter af samme navn – f.eks. Vinotek, Vinoteket og Vinoteca. I dette tilfælde kan du tilføje din branche eller geografi, før eller efter navnet, for at give dig ejerskab over varianten; Varde Vinotek eller Vinoteket Vinhandel.

5. Kan man bruge det sprogligt?

Femte retningslinje er at navnet har en positiv sproglig betydning, der leder til stærke budskaber, optimalt med ordspil og metaforer. På den anden side skal du også være på vagt overfor danske ord, der ikke fungerer på andre sprog – eller ligefrem har en uønsket betydning. Tag bare virksomheden Ørsteds tidligere navn Dong, der på engelsk er slang for penis.

6. Kan du udvikle dig i navnet?

Sjette retningslinje er at du kan udvikle dig i navnet. Virksomhedsnavnet skal altså både være relevant til den type virksomhed du har i dag, men også kunne følge med, når virksomheden vokser – både i forhold til nye produkter, brancher og geografisk placering.

7. Kan navnet bruges online?

Syvende retningslinje er at navnet skal være ledigt online. Første trin er at google navnet, for at undersøge om det er i brug af andre virksomheder allerede. Hvis dette ikke er tilfældet, eller din variant ikke er i brug, er næste skridt at sikre at domænet og diverse brugernavne på sociale medier er ledige.

Download Branding for begyndere materiale her

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Virksomhedsnavn eksempel

Som eksempel kan vi tage udgangspunkt i den fiktive kaffevirksomhed “Kaffea”, som du kan læse mere om i dette blogindlæg.

  • Stave: Kaffea er let at stave til, da det blot er ordet kaffe tilføjet et a
  • Udtale: Kaffea kan udtales som kaf-fea eller kaffe-a, hvilket er udmærket
  • Huskes: Kaffea hænger sammen med kaffe, så bør kunne huskes
  • Brugbart: Kaffea er blot seks bogstaver, og derfor meget kort
  • Ejerskab: Kaffea er ret unikt i Danmark, og bruges ikke af mange internationalt
  • Sprogligt: Kaffea stammer fra er det latinske “coffea”, men er et opfundet ord
  • Udvikling: Kaffea har ikke nogen betydning i sig selv, og kan udvikle sig med virksomheden
  • Domæne: Kaffea.dk er ledigt som domæne
  • Brugernavne: Kaffea er ikke ledigt som brugernavn på sociale medier, men det er “kaffeadk”

3 ting du kan gøre i dag

  • Overhold altid reglerne, men bryd en enkelt retningslinje, hvis det giver mening
  • Find inspiration til dit virksomhedsnavn i blogindlægget om de 7 navnetyper
  • Få feedback på navnet fra andre, inden du registrerer det