Vismanden brandarketype er for virksomheden, der guider kunden med objektive fakta til at forstå verdenen og opnå den endelige sandhed.
Dette blogindlæg indeholder følgende emner:
- Hvem er Vismanden?
- Eksempler på Vismanden i branding
- 12 brandarketyper
Hvem er Vismanden?
Eventyreren brandarketype er en del af gruppen de uafhængige, der ønsker at opnå det perfekte. Vismanden forsøger at finde svaret igennem viden, og rollen som mentoren, der guider andre til at forstå verdenen. Brands med vismandsarketype indtager derfor rollen som en lærer, der uddanner sine kunder og viser dem vejen til den viden de søger.
Ønsker: forståelse
Citat: “sandheden sætter dig fri”
Sprog: vidende, beroligende og hjælpende
Motivation: visdom, intelligens og ekspertise
Frygt: falskhed, uvidenhed og fejl
Brancher: nyheder, konsulenter og universiteter
Eksempler: Wikipedia, BBC og universiteter
Mange vismandbrands bruger meget tid på research, samling og kommunikation af viden, indenfor deres område. Denne kommunikation er uden bullshit, da vismænd siger tingene som det er, og ikke har brug for smarte buzzwords eller tvivlsomme visuelle virkemidler i deres marketing. Vismanden er altså baseret på de hårde fakta, og gør en dyd ud af at være tro mod sandheden.
Vismanden brands udvikler sig i tre niveauer:
- På første niveau søger en vismand den absolutte og objektive sandhed fra eksperter
- På andet niveau udvikler en vismand sig selv som ekspert gennem kristisk og innovativ tænkning
- På tredje niveau opnår en vismand selvsikkerhed og visdom gennem beherskelse
Eksempler på Vismanden i branding
Vismanden findes brancher omkring nyheder, læring og ekspertise, hvor det handler om at guide andre til sandheden, fremfor selv at ændre verdenen. Det er essentielt for et vismandsbrand at levere faktuel information, der er gennemarbejdet og ikke indeholder fejl, da troværdigheden er virksomhedens højeste valuta.
BBC er en klassisk vismandsarketype, der sætter en ære i at levere objektive nyheder til den britiske befolkning. Disse nyheder er både nuværende begivenheder, men også artikler og programmer, der undersøger kulturelle spørgsmål, og forsøger at guide målgruppen i deres forståelse af verdenen.
Vismanden brandarketype kan være et match for din virksomhed hvis:
- Virksomheden leverer information på et snævert område
- Virksomheden er baseret på videnskab og fakta
- Virksomheden adskiller sig fra brands med tvivlsom kvalitet
12 brandarketyper
Brandarketyper er skabt ud fra Carl Gustav Jung’s 12 klassiske arketyper, der giver menneskelige egenskaber, følelser og tanker, til en virksomhed. Mange brancher er domineret af en brandarketype, og det er derfor vigtigt at adskille dig fra konkurrenterne, ved at kombinere din primære brandarketype (ca. 80%) med en sekundær brandarketype (ca. 20%).