Visuel identitet pris eksempler til fire typiske virksomheder. Dette er en guide om priser med reelle tal, og ikke så meget andet bullshit.
Dette indlæg indeholder følgende emner:
Hvad koster en visuel identitet?
Det korte svar er at en visuel identitet koster fra 10.000 kr. og opefter.
Det blev et kort blogindlæg…
Det lange svar afhænger af indholdet i den visuelle identitet, og forskellen mellem et logo og en visuel identitet.
Men jeg har lovet mig selv, at jeg vil skrive om en guide om visuel identitet pris – uden så meget bullshit.
Så lad os i stedet tage fat i et par eksempler.
Visuel identitet pris eksempler
Så lad os komme til sagen; Visuel identitet pris eksempler til fire typiske virksomheder. Lad os kalde dem Soloselvstændig, Selvstændig, Servicevirksomhed og Produktvirksomhed.
Forskellen mellem virksomhederne er om de sælger produkter eller services, og om de sælger til andre virksomheder eller forbrugere (privatpersoner). Det påvirker nemlig om virksomhedens brand er visuelt synligt eller usynligt, og om kundens tillid er til personen eller virksomheden bag.
Her er et overblik over de fire virksomheder:
Soloselvstændig |
---|
Kunder er virksomheder |
Salg af services |
Usynligt brand |
Tillid til person |
Typisk 1 ansat |
5.000 kr. |
Selvstændig |
---|
Kunder er virksomheder |
Salg af produkter |
Usynligt brand |
Tillid til personer |
Typisk 3-5 ansatte |
10.000 kr. |
Servicevirksomhed |
---|
Kunder er forbrugere |
Salg af services |
Synligt brand |
Tillid til virksomhed |
Typisk 5-10 ansatte |
15.000 kr. |
Produktvirksomhed |
---|
Kunder er forbrugere |
Salg af produkter |
Synligt brand |
Tillid til virksomhed |
Typisk 10+ ansatte |
20.000+ kr. |
Soloselvstændig – 5.000 kr.
Den soloselvstændige er eneste person i virksomheden, og sælger services til andre virksomheder. Derfor er virksomhedens brand mest visuelt usynligt, da det er lig med personen bag, som også er afgørende for tilliden til virksomheden. I denne situation ville jeg som udgangspunkt designe et simpelt logo med personens navn, og lave en minimal designguide med brug af farver og typografi.
Selvstændig – 10.000 kr.
Den selvstændige har et par ansatte i virksomheden, og sælger produkter til andre virksomheder. Derfor er virksomhedens brand mest visuelt usynligt, da det er personerne bag, som også er afgørende for tilliden til virksomheden. I denne situation ville jeg som udgangspunkt designe et logo med et symbol og navn, der repræsenterer virksomhedens sjæl, samt en designguide med brug af logo, farver og typografi.
Servicevirksomhed – 15.000 kr.
Servicevirksomheden har 5-10 ansatte i virksomheden, og sælger services til forbrugere. Derfor er virksomhedens brand mest visuelt synligt, da det er virksomhedens ansigt udadtil, som også er afgørende for tilliden til virksomheden. I denne situation ville jeg som udgangspunkt designe en komplet visuel identitet med en omfattende designguide, for brug af denne.
Produktvirksomhed – 20.000+ kr.
Produktvirksomheden har 10+ ansatte i virksomheden, og sælger produkter til forbrugere. Derfor er virksomhedens brand mest visuelt synligt, da det er virksomhedens ansigt udadtil, som også er afgørende for tilliden til virksomheden. I denne situation ville jeg som udgangspunkt designe en komplet visuel identitet med en omfattende designguide, for brug af denne – samt en række eksempler på udformning af f.eks. tryksager, sociale medier og andet marketing.
Download Branding for begyndere materiale her
Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.
Spørgsmål og svar om priser
Hvordan beregner man en visuel identitet pris?
Designeren beregner, hvor mange timer det cirka tager at designe hele den visuelle identitet, vurderer antallet af korrekturer, og ganger dette med sin timepris. Begrænsningen af antallet korrekturer, er i princippet en sikkerhed for designeren mod at arbejdet, og dermed tidsforbruget, skal gentages flere gange.
Er der andre måder at beregne en visuel identitet pris?
Ja, man kan f.eks. beregne prisen ud fra virksomhedens størrelse eller hvilken værdi den giver virksomheden. F.eks. er en visuel identitet utrolig vigtig for større virksomheder, mens en håndværker blot skal have et logo på bilen og fakturaen, for at fremstå “som et rigtigt firma” – hvilket gør at opfattelsen af værdi er forskellig.
Hvad koster en visuel identitet til min virksomhed?
Det ved jeg ikke, men vi kan finde ud af det sammen. De fire visuel identitet pris eksempler ovenfor, kan give dig en idé om prisniveauet – men i sidste ende har alle virksomheder forskellige behov.
Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.