Kundeværdier for virksomheder er produktet/servicens værdier indenfor inspirerende, individuelle, forretningsmæssige og funktionelle værdier.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er kundeværdier?

Kundeværdier er virksomhedernes opfattelse af den værdi de modtager fra et produkt eller services, til gengæld for prisen. Kundeværdier findes i mange former, men kan i sidste ende reduceres til “40 B2B elementer af værdi“, inddelt i inspirerende, individuelle, forretningsmæssige og funktionelle værdier, samt virksomhedskrav.

De 40 kundeværdier for virksomheder, komplimenter de 30 kundeværdier for forbrugere.

Samtidig er alle værdier ikke lige vigtige indenfor Business 2 Business, og kan ligeledes både vurderes objektivt og subjektivt, samt ud fra personens købsrolle. Udfordringen når det gælder kundeværdier overfor virksomheder er at produkter/services i stigende grad bliver kommodificeret, hvor selve funktionaliteten ikke varierer imellem alternativerne – og virksomheden derfor skal adskille sig på andre punkter.

De 40 elementer af kundeværdier er derfor inddelt som en pyramide, hvor de personlige og i stigende grad subjektive værdier er placeret i toppen. Samtidig vil de forskellige kundeværdier længere oppe på listen i stigende grad være afhængige af en prioritering, i forhold til, hvad der er vigtigt for beslutningstageren – f.eks. værdierne frygt og risiko, som IBM udnyttede med sætningen “”Nobody Gets Fired For Buying IBM”.

Desværre bliver det samtidigt væsentligt sværere at måle værdien, og virksomhedens præstation indenfor kundeværdien, jo længere oppe i pyramiden man befinder sig. Heldigvis giver det stadig mening at jagte de højere værdier, da virksomheder som scorer højt på disse, samtidig har høj kundetilfredshed og loyalitet.

Kundeværdier for virksomheder pyramide

40 elementer af kundeværdier for virksomheder

Virksomheden kan levere værdi til forbrugerne indenfor fem områder; inspirerende, individuelle, forretningsmæssige og funktionelle værdier, samt virksomhedskrav. Nedenfor findes alle 40 elementer af kundeværdi, rangeret efter relativ vigtighed efter samme logik som Abraham Maslow’s behovspyramide fra 1943.

Download Business Model Canvas materiale her

Inspirerende værdier

Formål

  • Vision: Virksomhedens bidrag til at nå visionen.
  • Håb: Hjælp til virksomhedens eller køberens bevægelse mod fremtiden.
  • CSR: Øger virksomheden sociale ansvar.

Individuelle værdier

Karriere

  • Netværk: Udvidelse af virksomheden eller personen netværk.
  • Marketability: Evnen til realisering og omstillingsparathed i virkelighedens verden.
  • Omdømme: Sikring og forøgning af personen eller virksomhedens omdømme.

Personligt

  • Design: Flot design, der passer til virksomhedens brand.
  • Udvikling: Personlig udvikling.
  • Frygt: Reducering af angst og frygt.
  • Sjov: Underholdning og andre personlige fordele.

Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Kundeværdier – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Forretningsmæssige værdier

Produktivitet

  • Nemmere: Reducerer den krævede indsats.
  • Besvær: Undgår besvær.
  • Tidsbesparelse: Virksomheden sparer tid.
  • Information: Informerende.
  • Gennemsigtighed: Tydelig proces og leverance.

Adgang

  • Tilgængelighed: Produktet/services kan leveres.
  • Variation: Antallet af forskellige muligheder.
  • Tilpasning: Mulighed for tilpasning til virksomhedens behov.

Forhold

  • Svartid: Tilgængelighed når virksomheden har spørgsmål.
  • Ekspertise: Virksomhedens faglighed på området.
  • Engagement: Virksomhedens involvering i produktet/servicen.
  • Stabilitet: Sikkerhed og stabilitet i virksomheden.
  • Kultur: Match i virksomhedernes/personernes kultur.

Operationelle

  • Organisation: Giver virksomheden overblik.
  • Simplificering: Gør det komplekse enkelt.
  • Forbindelse: Forbinder mennesker, f.eks. gennem tale, tekst eller video.
  • Integration: Skaber integration mellem systemer.

Strategiske

  • Risiko: Minimerer eller fjerner risiko.
  • Rækkevidde: Øger antallet af, hvem virksomheden kan nå.
  • Fleksibilitet: Mulighed for ændringer undervejs.
  • Komponent kvalitet: Kvaliteten i det enkelte dele af produktet/servicen.

Funktionelle værdier

Økonomiske

  • Omsætning: Øger virksomhedens omsætning.
  • Omkostninger: Reducerer virksomhedens omkostninger.

Ydeevne

  • Produkt kvalitet: Kvaliteten i helheden af produktet/servicen.
  • Skalering: Produktet/servicen kan skaleres.
  • Innovation: Innovative funktioner, brug og lignende.

Virksomhedskrav kundeværdier

Nederst i pyramiden finde en række kundeværdier, der mere er krav da de er nødvendige for et samarbejde med virksomheden.

  • Specifikationer: Virksomheden møder specifikationerne.
  • Pris: Prisen er acceptabel.
  • Compliance: Virksomheden overholder gældende lovgivning.
  • Etiske krav: Virksomheden lever op til de etiske krav.

3 ting du kan gøre i dag

  • Find de værdier virksomheden allerede dækker i dag
  • Undersøg om virksomheden dækker alle typiske kundeværdier i branchen
  • Udvid til attraktive værdier, der kan adskille virksomheden fra konkurrenterne