Branding Model Innovation sker gennem værktøjer til at skabe fokus i virksomhedens brand gennem produkter, funktioner, budskab og marketing.
Hvad er Branding Model Innovation?
Branding Model Innovation handler om, hvordan virksomheden kan skabe innovation i sit brand gennem fokus. Hvorfor fokus? Jo mere fokuseret brand, jo nemmere er det at kommunikere overfor målgruppen, og jo lettere er det for kunderne at genkende og huske dit brand.
Din virksomheds brand’s største fjende er nemlig ikke konkurrenterne, men støjen du selv skaber i dit brand. Fokus i branding er derfor i høj grad et spørgsmål om valg, og særligt fravalg, i virksomhedens fokus indenfor sine produkter, funktioner, budskab og marketing.
På trods af sin praktiske tilgang kan brandingmodellen hurtigt blive meget abstrakt, og derfor tager vi udgangspunkt i en case, om en fiktiv kaffe virksomhed Kaffea, der sælger koldbrygget kaffe.
De fire værktøjer til brand fokus
De fire værktøjer til brand fokus kan ses som fire trin; Fokus i produkterne fører til fokus i funktionerne, hvilket giver fokus i budskabet og virksomheden marketing.
Fokus i produkter
Første fokus er i produktet ved at undgå for mange produkter/services i virksomheden. Jo flere valg kunderne præsenteres for, jo sværere har de ved at vælge, da risikoen for at vælge forkert bliver større.
Eksempel: Kaffea sælger kun et enkelt produkt; koldbrygget kaffe i 1 liters mælkekarton.
Fokus i funktioner
Andet fokus er i funktionerne ved at undgå for mange funktioner i hvert produkt/service. Produkter og services skal ikke løse alle kundens problemer, men blot de få og vigtigste, for at være mest brugbare. Der er altså stor forskel på “need to have” og “nice to have” funktioner, som blot tilføjes fordi man kan.
Eksempel: Kaffeas produkt kommer i forskellige varianter, alt efter oprindelsessted, men ikke i forskellige smagsvarianter gennem yderligere ingredienser.
Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter og på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.
Fokus i budskab
Tredje fokus er i budskabet ved at undgå at fremhæve for mange elementer. Virksomheden kan ikke være alt for alle, og jo større fokus virksomheden har, jo større er sandsynligheden for at ramme den ønskede målgruppe.
Eksempel: Kaffeas budskab er koldbrygget kaffe af “globale bønner fra lokale bønner”
Fokus i marketing
Fjerde fokus er i virksomhedens marketing ved at skære igennem støjen fra konkurrenternes marketing, hvilket kræver skarp kommunikation. Virksomheden har kun målgruppens opmærksomhed i få sekunder, og skal derfor fokusere på ligenetop det budskab og de funktioner, der er mest relevante.
Eksempel: Kaffeas marketing kan ses i dette blogindlæg om brand identitet.
Dette blogindlæg er en del af guiden omkring brandingmodel:
1. Hvad er en brandingmodel?
2. Branding Model Canvas
3. Brand Position Canvas
4. Branding Model Environment
5. Branding Model Innovation